Guinness brukade förknippas med pubquiz, heltäckningsmatta och irländsk afton på det lokala ölhaket. Men 2024 var året när den svarta stouten med den tjocka skumkronan blev ett fenomen som nådde en yngre publik på TikTok och Instagram.
I fokus står den uråldriga irländska traditionen ”Split the G”, eller ”The Guinness Challenge”, som nu har blivit en stor trend och utmaning på sociala medier som helt enkelt går ut på att ”klyva” G:et på Guinnessglaset så exakt som möjligt med den första klunken. Efter en klunk ska den svarta ytan (inte skumkronan) skära rakt igenom G:et i Guinnessloggan.

Slump eller inte, trenden sammanfaller med återkomsten av de legendariska Guinnessdrickarna Oasis som även de har lyckats fånga upp Gen Z (som inte ens var födda när Wonderwall och Don’t Look Back In Anger kom ut). Denna andra Cool Britannia-våg tycks alltså nu även ha nått bardisken – för att inte nämna garderoben som översvämmas av buckethats och parkas.

Utmaningen är enkel. Allt du behöver är en pint Guinness och gärna ett par vänner. YouTube-, Instagram- och TikTok-klipp på allt från kändisar till turister som ”Split the G” har gått virala med miljontals visningar.
Inte illa för ett 265 år gammalt ölföretag. Det är bara att gratulera Guinness pr-avdelning i Dublin.