Den femte juni landar Nintendos efterlängtade uppföljare till Nintendo Switch, men vi har redan nu testspelat. Efter att ha tillbringat några timmar med ett antal av spelen kan man dra några snabba slutsatser. Ja, ett nytt renodlat Mario- eller Zeldaspel saknas, men det gör inte så mycket som man skulle kunna tro.

Dels kommer Nintendo med ett antal egenutvecklade nya spel och uppgraderade Switchtitlar, dels är stödet från andra utvecklare starkt. Sammantaget känns utbudet brett och lovande. Mario Kart World kan dessutom sannolikt ha tillräckligt stark dragkraft för att vara en stor konsolsäljare. Det återstår förstås att se, men här är lite tankar efter en dags intensivt spelande.
Handkontrollerna till Nintendo Switch 2

Att spela med original-Switchens joycons har alltid varit en liten utmaning för oss med större händer, särskilt i de fall man bara använder en av de små kontrollerna. Detta problem får nu betraktas som löst och det med ett par förändringar.
Dels har man dragit upp storleken på handkontrollerna och de känns rejälare att hålla i. Knapparna på framsidan är också ett snäpp större, vilket gör dem bekvämare att trycka på. Den största skillnaden är axelknapparna som man nu inte längre behöver kröka pekfingrarna lite onaturligt för att komma åt. De är breda, lättåtkomliga och känns generellt bättre att trycka på.

Det är också värt att lyfta den nya versionen av Pro Controller. Även om man inte ägnat den samma grad av uppgraderingar känns den snäppet mer premium än sin åtta år gamla föregångare. Särskilt är det något med materialet som kändes mer påkostat och joysticksen är tystare.
Har du ingen Pro Controller sedan tidigare till Switch kan den nya modellen vara värd ett övervägande. Av den dryga timmen totalt som jag fick med den nya modellen är det dock svårt att direkt rekommendera ett nytt köp om din gamla handkontroll fungerar bra. Förändringarna känns till skillnad från allt annat med Switch 2 helt enkelt inte lika omfattande.
För ett slutgiltigt omdöme behöver jag såklart mer tid med kontrollen, så betrakta det här som ett första intryck och inte en fullständig recension.
Spelen till Nintendo Switch 2
Mario Kart World

Mario Kart 8 Deluxe till Switch har länge känts som det kompletta Mario Kart-spelet, med sitt enorma antal banor, förare och ett riktigt roligt onlineläge. Det verkar dock på förhand som att Mario Kart World har potential att bli en riktigt värdig uppföljare.
Trots 24 förare i varje race, ett gäng nya vapen och väldigt detaljerade banor upplevde jag aldrig att konsolen hade några som helst problem att hantera intensiteten. Allt flöt på oerhört mjukt, både i handhållet läge och stationärt. Det Battle Royal-liknande Knockout Tour känns spontant som en kommande storfavorit.
Metroid Prime 4: Beyond

Det spel som under hela eventet hade längst köer till teststationerna och herregud vad det här spelet är snyggt. Solklart den enskilda titel som flexar Switch 2-musklerna mest hittills. Remastern av det första Metroid Prime imponerade när det släpptes, men klivet till fyran är stort.
Är man bekant med Metroid Prime-serien kommer en del av spelmekaniken vara välbekant, men den nya planeten känns ny och spännande och stämningen är precis lika atmosfärisk som vi blivit bortskämda med i de tre föregångarna.
Det spel av alla jag provade som lämnade absolut mest mersmak. Man har verkligen saknat Samus Aran så himla mycket.
Mario Party Jamboree

Partyspelet till Switch 1 har fått en uppgradering med denna Switch 2-version som bjuder på ett gäng nya minispel som drar nytta av det nya kameratillbehöret, muskontrollerna i Joy-Cons 2, HD Rumble-funktionerna och av den inbyggda mikrofonen. De minispel vi fick testa var roliga smakprov på vad ett kommande fullfjädrat Mario Party till Switch 2 kan erbjuda.
Det shuffleboard-inspirerade Shell Hockey var en personlig favorit. Spelet där man tävlar i att vråla högst var riktigt kul, men kan bli lurigt om man har grannar som… ja, finns.
Donkey Kong Bananza

Konceptet att nästan allt går att förstöra känns skräddarsytt åt Donkey Kong, men den som förväntar sig ett nytt Donkey Kong 64 kan eventuellt få justera sina förväntningar. Bananza är en annan typ av 3D-plattformsspel.
Jag ville först testa om det gick att boxa sönder all omgivning för att skapa en helt tom värld, då jag har en lätt misantropisk läggning. Det gick inte, men nästan. Det finns betongfundament som inte går att förstöra så det verkar inte finnas något sätt att få Donkey Kong att sväva runt i en tom avgrund och bara falla, falla.
Det är väldigt kul att slå sönder spelets omgivningar på olika sätt, men en misstanke är att upplägget kan bli lite enehanda efter ett par timmar. Där får jag be att få återkomma med ett omdöme närmare spelets release.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Tears of the Kingdom
Nintendo släpper mot en avgift uppgraderade versioner av sina två stora Zeldatitlar från Switch 1. Skillnaden är framförallt att spelen fungerar som de egentligen borde ha fungerat från första början. Särskilt Tears of the Kingdom var som bekant under vissa bossfighter plågat av mycket märkbart lagg, vilket var en tråkig buzzkill i ett i övrigt otroligt äventyrsspel.
Detta problem verkar av de kortare teststunderna vi fick med de båda spelen vara fixat nu, tillsammans med högre upplösning , vilket bidrar till en allmän känsla av grafisk uppfräschning. Jag testade att pusha spelen så mycket det gick genom att ta mig till ställen med mycket fiender, elda gräs och sånt. Tvinga Switch 2-hårdvaran att hantera så mycket som möjligt samtidigt, helt enkelt. Inga märkbara framedrops noterade.
Jag har spelat igenom båda titlarna grundligt sedan tidigare och lagt mycket tid på dem, men för den som inte spelat dem är det ett perfekt läge nu. Främst existerar de väl för att på ett enkelt sätt visa hur mycket mer Switch 2 är kapabel till rent tekniskt än sin föregångare.
Drag X Drive

Idén med rullstolsbasket är grym och muskontrollerna tillsammans med rumblefunktionen lyfter Drag X Drive en del. Dessvärre är det intryck jag lämnas med att detta är ett ösigt men relativt grunt spel som hade en ganska tråkig grafisk stil och en för stark dragning åt gimmickhållet.
Gamecubespelen

Det har länge spekulerats i när Nintendo egentligen skulle introducera Gamecubespel i sin onlinetjänst och nu är det äntligen dags. Från dag ett kommer The Legend of Zelda: The Wind Waker, F-Zero GX, Soul Calibur II och Mario Strikers finnas tillgängliga tillsammans med en trådlös Gamecubekontroll som går att köpa till. Det ska även gå att använda sin gamla Gamecubekontroll om man har en sådan liggandes, men då krävs även en adapter.
Hur är då spelen? Nästan exakt som originalen får man säga, med en liten visuell putsning.För oss Gamecubefans är de fyra lanseringstitlarna alla kul nyheter och en rad gamla klassiker tycks vara på väg, däribland Super Mario Sunshine, Luigi’s Mansion och Pokémon Colosseum.