Även om Ralph Lauren presenterade sin första doft för snart 50 år sedan – Polo Eau de Toilette kom 1978 – hör det inte till vanligheterna att varumärket lanserar helt nya parfymer. Men nu gör man det med buller och bång. Ralph’s Club New York är en ny storsatsning från det amerikanska livsstilsvarumärket där man för första gången valt att samarbeta nära med en artist. Det är den 46-åriga R&B-ikonen och åttafaldiga Grammy-vinnaren Usher som frontar kampanjen för Ralph’s Club New York och som även har specialskrivit originalmusik till reklamkampanjen – en omtolkning av New York, New York av Frank Sinatra från 1980.
Doften beskrivs som ”en förhöjd, sensuell och kraftfull eau de parfum som hyllar intensiteten och förförelsen i New York – födelseplatsen för Ralph Laurens dröm – förkroppsligad av en av vår tids mest magnetiska artister”. Ralph´s Club New York är skapad av parfymörerna Nadège Le Garlantezec och Shyamala Maisondieu och innehåller bland annat svarta vinbär, grön italiensk mandarin, bourbonvanilj från Madagaskar, lavendel och sandelträ.
Vi fick en pratstund med Usher på telefon från hans hem i Atlanta.
Vad har du haft för relation till Ralph Lauren tidigare i ditt liv?
– Jag har länge varit ett fan och använt plagg från alla olika kollektioner – Polo Sport, Purple Label och RRL. Ralphs universum har hjälpt mig att hitta min egen stil på ett klassiskt amerikanskt sätt. När jag träffade Ralph för första gången, på The Polo Bar i New York, berättade jag att vi fyller år samma dag, 14 oktober. Sedan blev vi vänner och har hållit kontakten sedan dess.
Vad representerar Ralph Lauren för dig?
– Tillgänglighet, först och främst. Han erbjuder något för alla, oavsett ålder. Genom hans kläder kan du transporteras till miljöer och känslor och fånga en livsstil var du än befinner dig.
Hur skulle du beskriva doften Ralph’s Club New York?
– Det mest signifikanta med doften är att den öppnar med en explosion av saftigt svart vinbär – för första gången använt i en herrdoft – och övergår i en härlig blandning av krämig vanilj och varm sandelträ. Det är verkligen en djärv lyxdoft som lämnar ett bestående intryck.
Hur känns det när du använder doften?
– Du kanske inte tänker på svarta vinbär i första hand i ett gentlemansammanhang, men den här doften är lite sexigare, lite mjukare och väldigt personlig. Den passar alla miljöer och tider – vare sig du går ut på stan, lunchar eller senare på kvällen när kläderna åker av. Doften är det enda som stannar kvar.

Flaskan är speciell, kan du berätta lite om designen?
– Den är inspirerad av New Yorks art déco-skyskrapor som representerar stadens gyllene era inom design och arkitektur. Flaskan är tung och ”R”-monogrammet kommer i diamantstil, vilket gör att flaskan känns nästan lika exklusiv som ett smycke eller konstobjekt.
Vad betyder staden New York för dig?
– Mycket. Jag kan verkligen sakna New York när jag inte är där. Jag spelade in mitt första album där 1997 när jag bara var 15 år med LaFace Records. På många sätt försöker alla stora städer bli lika energiska och mångfacetterade som New York. För mig var det där allting började. De säger ju att om du kan lyckas i New York kan du lyckas var som helst.
Hur ser din egen klädstil ut privat, när du inte står på scen i Las Vegas?
– Jag gillar att klä upp mig. Känslan av att bära en perfekt sittande smoking eller kostym är oslagbar. Just därför gillar jag Purple Label-kollektionen, då den är lite mer formell. Men jag gillar såklart också att gå runt i casualplagg hemma.
Beskriv din dagliga doftrutin.
– Jag tränar mycket, duschar ofta och använder också mycket parfym, men även rumsdofter. Jag har alltid älskat doft och kemin bakom den. Om du kliver in hemma hos mig känner du en specifik trä- och cognac‑doft i luften. När jag är i studion kan det vara allt från naturliga dofter till sådant som höjer stämningen. Det finns inget av mina rum där du kommer in utan att känna en doft. Ibland är palo santo perfekt, ibland är lavendel eller ros, bergamott eller fikon rätt. Doft säger mycket om vem du är – hur djärv du är, hur sofistikerad du är.
Artikeln publicerades ursprungligen hos King.