Läs även: Allsvenskans matchtröjor rankade från fulast till snyggast (2024)
1. Halmstad BK

Från att ha levererat en av de absolut fulaste tröjorna förra säsongen till att rättvist placera sig överst på pallen gör tveklöst HBK till årets raket när det kommer till matchtröjan. Här har man gjort precis allting rätt, borta är den blekblå urtvättade styggelsen till spons-canvas man sprang runt i förra året och istället sportar man en otroligt snygg djupblå tröja med en stilren och intensiv fade.
Klubbemblemets placering, den ensamma sponsorn på bröstet som går hand i hand med de vita detaljerna och reklamen på nyckelbenen. Precis som AIKs tröja från förra året är det här en fulländad matchtröja, det finns inget att klaga på. Jag vill fan ha en och jag håller inte ens på Halmstad.
2. Malmö FF

Förra året var det kragen som delade opinionen kring den himmelsblå matchtröjan och detta året är det valet av huvudsponsor och sättet deras logga, eller avsaknaden därav, används. Även om det retar en del män som, hör och häpna, dricker mjölk i vuxen ålder och tycker att Trump är “king” för att han “säger som det är” så är det en riktig fullträff.
Att Oatly sen inte känner att de måste smälla på sin logga på tröjan utan att de gör något kreativt istället är något man kan hoppas få se från fler företag. Borta är också den fula kragen från förra säsongen och färgen och texturen på tröjan är toppen. Dessutom lyser de två stjärnorna över klubbemblemet upp mot den himmelsblåa bakgrunden på ett sätt som inget annan lag kan stoltsera med.
3. AIK

AIK tappar lite mark den här säsongen men de håller sig ändå kvar på en stabil pallplats. Det är bara att lyfta på hatten för deras grafiska avdelning som levererar år efter år. Den här säsongen har man dock skalat bort detaljerna som verkligen höjde förra säsongens tröja ett par snäpp över alla andra. Blinkningen till emblemets borg på ärmarna som band ihop tröjan på ett perfekt sätt är borta och kvar finns en väldigt avskalad om än stilren version.
Precis som förra året får klubbemblemet, som är ett av de snyggaste i serien, en framträdande och stor plats på ena bröstet och man får plus för den retrodoftande Nike-loggan med texten på det andra. Den är inte lika snygg som den var förra året men den är fortfarande riktigt, riktigt snygg.
4. GAIS

Det här är nog den tröjan som vuxit på mig mest sen jag gjorde förra årets ranking. Dessutom är den snyggare i år än vad den var förra säsongen och de sitter i de små detaljerna. Det här emblemet gifter sig mycket bättre med den övriga tröjan än vad versionen med kransen gjorde.
Kragen och detaljerna på ärmarna är fortfarande det snyggaste inslaget och binder ihop designen på ett föredömligt sätt. Även färgkombinationen har vuxit på mig och är det någon tröja jag får pudla kring är det nog GAIS. Precis som alla de som tippade dem i botten av Allsvenskan fick göra förra året. Inklusive mig själv då. Igen. Men det är som man säger, två pudlar gör ingen kennel.
5. BK Häcken

Svart och gult är en riktigt bra kombination, det har inte minst AIK visat oss genom åren. Det är dock inte en automatisk fullträff vilket både Mjällby och Elfsborg hjälpt oss att konstatera vid diverse tillfällen. Häckens tröja i år är dock riktigt snygg med ett skrikande undantag, nämligen att de även i år envisas med att smeta på en röd företagslogga över hela bröstet.
Kolla på damlagets tröja med Kopparbergs-loggan i guld och svart och lär av er själva. Så kunde och borde den här tröjan sett ut. De solida ränderna är dock ett tydligt steg framåt sen förra året och hade det varit damlagets tröja som rankades hade den nog hamnat före GAIS i kön.
6. IFK Göteborg

Föra årets Craft-tröja var avskalad perfektion, den här säsongen har man lagt till några detaljer som inte alls förhöjer tröjan, snarare precis tvärtom. Klubbemblemet placering, precis inom ramarna för den blå randen, är inte snygg, bården med IFK-texten på ärmarna är inte snygg och framförallt är ryggen inte snygg. Man saknar också de gula detaljer som var pricken över i:et förra året.
Det är dock som sagt detaljer det handlar om och även om den tappar några placeringar från föregående års supertröja så är den fortfarande en snygg och klassisk matchtröja som kanske har den visuellt mest stilsäkert inkorporerade huvudsponsorn. Sen är det kanske inte superkul att springa runt med det där skandalomsusade konkursboet på bröstet.
7. Djurgårdens IF

Djurgårdens två blåa nyanser kan vara så himla snygga ihop och det var de också förra året. Det här året har man skalat bort nästan allt det intensivt mörkblå och bara lämnat några tunna strängar kvar. Resultatet blir en tröja som inte kan mäta sig med fjolårets och som ger ett omodernt uttryck även om en del säkert skulle kalla det en snygg retroflört i mer positiva ordalag.
Det är dock härligt med en klassisk Adidas-modell, emblemet gör sig bra och plus för kaxigheten med “Stockholmslaget” nere i högra hörnet. Ett litet minus ska de däremot ha för att MOBILL är ett oerhört fult företagsnamn. Man vill inte att första tanken som ska poppa upp i huvudet när man ser tröjan är att någon missat i korrekturläsningen.
8. Sirius

Sirius klättrar en plats och levererar en matchtröja som är helt okej. Jag uppskattar att de tagit tillbaka det gamla emblemet med stjärnan och det gula bryter snyggt mot den mörka bakgrunden av blått och svart. Tröjan är fortfarande alldeles för plottrig runt axelpartiet men framsidan är betydligt mer avskalad än förra året, det är plus direkt. Det är någonting med den här tröjan som skriker Serie A och det måste man gilla.
9. IF Elfsborg

Det finns två stora problem med den här tröjan. Det första är den gula nyansen som verkligen får en att sakna den lite mörkare som nästan drog åt orange á la 2021. Det är så en Elfsborgströja ska se ut och det är en sån tröja som passar på Borås Arena. Det andra är att de envisas med att smälla på sjukt fula sponsorer på sidan av tröjan. Det är ett ofog som Boråsklubben sysslat med länge och tyvärr syns inget ljus i tunneln då det återkommer ännu en säsong.
Utöver detta och den ovan nämnda gula nyansen som lyckas vara både blek och skrikig samtidigt är det en ganska enhetlig men intetsägande tröja som hamnar precis där den ska, någonstans i mitten.
10. Östers IF

Den här tröjan är inte ful men den är för personlighetslös. Den har ingenting som drar in en, inga genomtänkta detaljer och inga medvetna stilgrepp. Det ser verkligen ut som en uppvärmningströja eller något man springer Broloppet i tillsammans med kollegorna. Det är en röd t-shirt med några sponsorer, egentligen behöver man inte orda mer om den. Enda roliga med att se den här tröjan är att den är ett kvitto på att en klassisk förening som Öster är tillbaka i Allsvenskan.
11. Hammarby IF

Detta är ett riktigt nedköp från förra året där man var uppe och nosade på pallplats med en supersnygg tröja. Den här säsongen sportar man en vit pikédoftande gäspning utan alla de detaljer som verkligen höjde 2024 års tröja. Om du ska gå på Hammarbymatch i år så gör du det i förra årets tröja, för din skull och för alla andras.
Jag ska försöka att uppbåda nog med engagemang kring den här tröjan för att skriva de sista raderna också och på så sätt ge artikeln ett enhetligt intryck. Nu närmar jag mig så sakteliga och det känns oerhört skönt. Så, nu är vi i mål.
12. IFK Norrköping

Det här är den placering som jag räknar med kommer ge mig flest smällar på fingrarna och mindre glada tillrop. Jag kan tänka mig att det finns många som verkligen gillar den här och som tycker att den är stilren och klassisk. Jag kan dock inte göra det tydligt nog hur mycket jag avskyr den här kragen som gör den till ännu mer av en pikétröja än Hammar…zzzZZZzzz…
Oj, ursäkta, vart var jag? Just det, sluta spela fotboll i pikétröjor omedelbart. Det räcker så. Hade jag inte varit så pass irriterad som jag är på det hade jag skickat ut ett stort plus för detaljen med Gunnar Nordahl nere i ena hörnet men nu tänker jag inte göra det.
13. Brommapojkarna

Att ta en ganska stabil och stilren tröja från förra året och smeta på en andra huvudsponsor rakt över naveln borde vara förbjudet, det ska ingen behöva sitta och titta på. Det hade kunnat bli en stabil mittenplacering för BP igen men det var man tydligen inte NÖJD med.
14. Mjällby AIF

Mjällby som levererade en av de absolut snyggaste cuptröjorna, kanske den snyggaste till och med, levererar nu en av de absolut fulaste i seriespelet. Den känns plottrig och vi måste alla fråga oss: Vad i hela världen har hänt med kragen? Pikétröjan som årets hatobjekt, absolut, men det här är till och med svårt att beskriva med ord. Inte riktigt piké, inte riktigt skjorta, inte riktigt slips och definitivt inte en fotbollströja. Kul detalj med sångtexterna i texturen men för allt i världen, byt modell.
15. Degerfors IF

När de allsvenska lagen offentliggör sina matchtröjor för året presenteras de oftast med en utförlig beskrivning som bryter ner detaljerna, förklarar vad saker står för och hur man tänkt med tröjan och vad den representerar. Från en karta över Hisingens gator i Häckens ryggsiffror och Sillastrybarnas sångtexter i tyget hos Mjällby till Halmstad BKs tre hjärtan i nacken och IFK Norrköpings hyllning till Gunnar Nordahl.
Inget lag har dock lyckats fånga den här kreativiteten och sätta ord på den bättre än nykomlingarna Degerfors. Såhär presenterar de sin tröja: “På årets upplaga av tröjan har Västanhede och Askås försvunnit och istället letar sig nya partners som Munkfors Industri AB, SP-Gruppen och BAE Systems in på tröjan. Glädjande är även att Byggdialog hittat tillbaka som dräktpartner”. Nämnde jag att tröjan var den sista sliden i en PowerPoint där man listar sina samarbetspartners.
16. IFK Värnamo

När det kommer till IFK Värnamo och Degerfors IF är det egentligen dött lopp. De är överlägset fulast och av precis samma anledning. Jag vägrar dock lyfta Värnamo från jumboplatsen eftersom de inte är ett nyligen uppflyttat Superettanlag, de borde ha lite mer självrespekt än såhär vid detta laget. Förra året såg tröjan ut som den där höga pelaren som berättar vilka butiker som ligger i det lokala köpcentrat och i år ser den ut som den där höga pelaren som berättar vilka butiker som ligger i det lokala köpcentrat efter att det flyttat in ytterligare en eller två butiker.