Hoppa till innehåll

Är du redo för den nya speedostrenden?

Sommarens stora badbyxtrend är utan tvekan speedos, som i år verkar göra stor comeback.


Det australiensiska varumärket Speedo, grundat 1914 i Sydney, lanserade sina ikoniska herrbadbyxor i brief-stil redan på 1960-talet. Men sedan länge kallar vi tajta herrbadbyxor för ”speedos” oavsett märke – och i sommar är de tillbaka på bred front(!).

Här är bara några tecken i tiden:

+ När Our Legacy lanserade sitt nya samarbete med Emporio Armani förra veckan fanns det ett par speedos med i kollektionen.

+ I Dolce & Gabbanas nya kampanj för sin klassiska parfym Light Blue poserar Theo James i vad som bäst kan beskrivas som tajta vita badbyxor, solandes på Capris klippiga stränder tillsammans med supermodellen Vittoria Ceretti.


+ Skådespelaren Walton Goggins dök nyligen upp på omslaget till Cultured magazine i gula speedos (från Speedo!) vilket bekräftade hans sexsymbolstatus efter White Lotus.


+ På catwalken har trendiga modehus och designerns som Wales Bonner och Bode visat väldigt små badbyxor för den här sommaren.

Och behöver du övertygas ytterligare om denna strandlook är det bara att se om The Talented Mr. Ripley eller Netflix-serien Ripley där speedos sitter natutligt på både Matt Damon och Andrew Scott.