Två Stockholmsbaserade varumärken, Deadwood och A Day’s March, har nu gjort gemensam sak för att skapa en unisexkollektion med fokus på tidlösa plagg och accessoarer i återvunnet läder och mocka.
Vi hörde av oss till Rasmus Elfton på A Day’s March för att höra mer om denna stundande lansering.
Hur föddes idén?
– Det här samarbetet växte fram organiskt eftersom vi är gamla vänner. Vi på A Day’s March har länge varit besatta av klassiska flight jackets från 70- och 80-talet och har alltid velat utforska våra plagg i premiummaterial som läder och mocka. Samtidigt har Deadwood en expertis inom just dessa material och en vision vi respekterar. Så vi började prata om vad vi skulle kunna skapa tillsammans. Efter otaliga timmar av research, prototyper och finjusteringar av detaljer står vi här idag – med en kollektion vi är väldigt stolta över.

A Day’s March och Deadwood har båda väldigt tydliga visuella identiteter. Hur hittade ni ett gemensamt uttryck?
– Vi började med att tänka på vilka som skulle bära plaggen och insåg snabbt att vi satte liknande personer på moodboardet – våra vänner i olika kreativa yrken i Stockholm och London. De blev senare även modeller i kampanjen.


– Även om A Day’s March och Deadwood har olika design-DNA strävar vi efter samma sak – tidlösa och hållbara plagg som bara blir bättre med tiden. Därför var det självklart att kollektionen skulle bestå av klassiska silhuetter, men med detaljer och materialval som lyfter dem till något speciellt.
Ni båda har ett starkt fokus på hållbarhet. Vilka utmaningar stöter man på när det är en prioritet i designprocessen?
– En utmaning är alltid att balansera innovation med långsiktighet. Det kan vara lockande att skapa något mer trenddrivet, men vi ville göra raka motsatsen – ta klassiska plagg och förfina dem med detaljer och material som bara blir vackrare med åren.
Deadwood är experter på att arbeta hållbart med läder, medan vi har samma filosofi inom våra kärnmaterial. Den gemensamma respekten för hantverket gjorde att vi kände oss trygga genom hela processen, från design till produktion.

Välj ett favoritplagg ur kollektionen!
– Omöjligt att välja. Men overshirten i mocka är en perfekt symbol för samarbetet – en hybrid mellan A Day’s Marchs uttryck och Deadwoods kärlek till läder. Samtidigt är läderjackan ett plagg jag ser fram emot att bära i många år – passformen, detaljerna, patinan den kommer få med tiden. Det är så vi vill att våra plagg ska fungera – de ska följa med dig genom livet.

Kollektionen lanseras den 14 mars på adaysmarch.com, samt i de fysiska butikerna på Kungsgatan 3 i Stockholm och 24 Berwick Street i London.