A Day’s March öppnar ny butik på Södermalm – så ska klädmärket växa internationellt

A Day's March Åsögatan

Trots tuffa tider för fysisk retail fortsätter svenska favoriten A Day's March att expandera med fysiska klädbutiker. För Café berättar medgrundaren och A Day's March Creative Director Pelle Lundqvist om de internationella framtidsplanerna.

Joakim Almén | Foto: Mikael Lundblad  |  Publicerad 2023-03-24 10:31  |  Lästid: 3 minuter

Svenska A Day’s March har blivit en självklar favorit hos många som pålitliga leverantörer av välgjorda basplagg till bra priser. Dessutom har man gjort sig kända för kreativa samarbeten, bland annat med Owe Gustafson, illustratören bakom Fem myror är fler än fyra elefanter. Företaget grundades 2014 av Marcus Gårdö, Pelle Lundquist och Stefan Pagréus med idén om att just erbjuda tidlösa herrplagg av hög kvalitet till ett bra pris.

Förra året öppnade man en ny butik vid Odenplan och nyligen slog man upp butiksdörrarna till Åsögatan 126 på Södermalm i Stockholm, en butik som man jobbat med att förbereda i över ett år. I en tid då de flesta klädmärken satsar allt mindre på fysisk retail och mer på e-handel går A Day’s March mot strömmen genom att expandera sitt fysiska butiksantal.

Nya butiken på Åsögatan på Södermalm. Foto: Mikael Lundblad

Café hörde av sig till A Day’s March Creative Director och medgrundare Pelle Lundquist för att få svar på varför klädmärket väljer att tänka tvärtom mot hur övriga branschen agerar. Det visar sig att man har storslagna planer på att växa ytterligare internationellt.

Till skillnad mot många andra klädmärket väljer ni att expandera genom att öppna fler fysiska butiker. Vad an detta strategiska tvärtom-tänk?

”Vi har ända sedan start haft en stark tro på att bygga vårt varumärke med en kombination av e-handel och fysisk retail. I butikerna kan vi på ett enklare sätt visa vår personlighet. Vi får möta och prata med våra kunder som också får en bättre känsla för våra produkter, kvalitet och service. Sen är det självklart så att alla köp inte kommer göras i butik utan att e-handeln är minst lika viktig, men det är en balans där digital och fysisk upplevelse stöttar varandra, både vad gäller att bygga varumärke och försäljning. Den retail som går dåligt och försvinner är i hög grad varumärken som inte klarat av omställningen eller hittat en balans mellan retail och online. På en internationell scen ser man många exempel på hur det kommer nya, både små och stora spelare inom retail, aktörer som tidigare bara haft fokus online. End Clothing är ett bra exempel. Från att ha haft ett enormt sortiment på en ganska oinspirerande sajt så har de nu byggt flera fantastiska butiker där utbudet kureras och upplevelsen blir kraftigt förhöjd jämfört med online – så vi känner oss trygga med den väg vi har tagit.”

Foto: Mikael Lundblad

Hur skiljer sig nya butiken på Åsögatan mot A Day’s March övriga butiker?

”I våra nya butiker har vi en ambition att skapa en bättre upplevelse med ett starkare uttryck och vackrare material. Butikerna skiljer sig åt genom att vi i designprocessen för varje butik i hög grad utgår från fastighetens unika förutsättningar – byggår, uttryck, material och ljus etc. Vi försöker alltså inte göra ett butikskoncept som vi sen bara repeterar på olika platser. Dock så arbetar vi med några få återkommande material som bygger identitet. I den nya butiken på Åsögatan har vi försökt renodla och förstärka 30-talsarkitekturen som huset gav oss. Vi har skapat en ny planlösning som utgår från de betongpelare som butiken är indelad av. Det har gett en tydligare funkiskaraktär. Vi har sen tillfört ganska stramt formgivna möbler, betongglas, mosaikgolv som förstärker karaktären. Butikens stora ljustak är gjort för att komplettera ljusinsläppet från de stora fönstren, för att skapa en butik som känns nästan helt naturligt ljussatt. Till dessa element har vi sen adderat färger för att skapa lust och identitet. Resultatet är en butik som jag tycker känns lekfullt modernistiskt. På Odengatan har vi jobbat med samma idé men tagit referenser från nyrenässans.”

Foto: Mikael Lundblad

Hur ser framtidsplanerna ut för A Day’s March?

”Vi kommer att fortsätta vår resa med en kombination av e-handel och retail. Vi är i full gång med att bygga en ny flagship-store i London – ett helt townhouse i Soho som kommer vara något helt annat jämfört med den lilla butik på 40 kvadratmeter vi har i London idag. Efter sommaren kommer vi även öppna vår första butik i Oslo på Övre Slottsgata. Vår internationella expansion fortsätter och vi hoppas att kunna etablera oss i USA inom ett par år.”

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-03-24 10:31