Annons
Annons


Allt fler stora lyxfabrikanter i designgenren har gett sig in i näthandeln. Coolast just nu är 20ltd, ett nystartat företag i London som riktar in sig på exklusiva designvaror och som enbart säljer via sin hemsida.

– Vi ser oss som mer än bara näthandlare för vi är lika mycket utställare med hemsidan som galleri, förklarar vd:n Jolyon Fenwick. Konceptet går ut på att vi bjuder in en designer eller ett företag att skapa en produkt exklusivt för oss, i begränsad upplaga från 3 till 40 exemplar.

mittbild_begransade_stol
Stol i polerat stål från Barber Osgerby.

Annons

Pris: 110 000 kr

För Fenwick handlar 20ltd om att ge definition åt begreppet lyxkonsumtion.

– Alltför mycket av det som i dag utges för att vara lyxprodukter är undermåliga ur design­synvinkel och säljer enbart för att de marknadsförs av en kändis. Vi vill satsa på genuin kvalitet och starka koncept.

Bland de första 20 varorna finns bland annat ett fotbollsspel för 200 000 kronor, designat av The Eleven Fort Company, kallat Good versus Evil, med spelare baserade på riktiga och fiktiva personer som Gandhi, Idi Amin, Gud och tomten.

mittbild_begränsad_former
Motorcykel designad för Confederate Motorcycles. Pris: 560 000 kr.

– Vi var lite oroliga över vilket bemötande företaget skulle få inom designvärlden, säger Fenwick. Men efter att ledande namn som Ron Arad och Zaha Hadid sagt ja till att designa för oss öppnades den ena famnen efter den andra.   

Michael Dee

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar