Låt 2018 vara året då Boomerang går i graven
I två års tid har människor kablat ut loopade kortfilmer på när de hoppar, skålar, skrattar eller helt sonika bara ler rakt in i kameran och ser ut som tics-drabbade. Café reder ut vad det är som pågår.
Instagram-tillägget Boomerang släpptes i oktober 2015 – och har sedan dess blivit ett illaluktande kadaver i sociala medier.
Vad är det som pågår?
Folk Boomerang-loopar saker urskiljningslöst och inbillar sig att en tråkig bild helt plötsligt blir intressant om den rör på sig i en evighetsloop. Och det har blivit ÄNNU värre sedan Stories kom.
När började folk med detta?
Svenska bloggare började kopiera Kardashian-klanen under 2016 och snart hakade varenda wannabe-influencer på – i hopp om att en dag kunna betala prylar med köpta Instagraminlägg.
Vem sysslar med det här?
Alldeles för många. Men det tycks vara samma människor som köpte selfie-pinne, samma person som målade en lastpall i vitt och använde som soffbord, och samma person som klippte sina jeans på ett "spontant och charmigt sätt".
Varför ska man bry sig?
Boomerang är som ketchup – det används till allt. Den dränker all kreativitet och gör världen till en mer monoton och tråkigare plats.
Detta kommer hända.
Under 2018 kommer morbror Jan-Ola i Härnösand upptäcka att han kan göra en loop av när han höjer ölglaset framför Tottenham – Burnley en lördagseftermiddag. Då kommer folk som lever på sina Instagramföljare naturligtvis inte kunna hålla kvar vid Boomerang. Tills dess – håll ut och gå inte i Boomerangfällan.