Anrika brittiska modeföretaget Burberry, grundat 1856 av Thomas Burberry, är för många synonymt med sitt klassiska rutiga monogram. Det som började som foder på insidan av märkets robusta trenchcoats pryder i dag paraplyer, accessoarer, märkets egna butiker och, ja, det mesta man kan tänka sig.
Efter att Christopher Bailey lämnat posten som chief creative officer tog italienske Riccardo Tisci över som designer under våren. Tiscis arbete som designer på Givenchy vann honom många beundrare för sin mörka och gotiskt romantiska design – Kanye West och Beyonce är bara några av superstjärnorna som visat upp sin beundran för italienarens arbete. Många var därför nyfikna på vad Tisci skulle göra med det brittiska företaget som gjort sig känt för en helt annan typ av mode.
En första försmak kom i dag då företaget på sin Instagram visade upp både en ny logotyp – och ett nytt monogram. Burberrys gamla monogram har på många sätt varit synonymt med företaget, på gott och ont. Efter att fotbollshuliganer på 90-talet började använda märkets klassiska ruta blev det ikoniska mönstret tätt förknippat med ölstinna lads snarare än stilmedvetna lords.
Det hela gick så långt att rutmönstret förbjöds på pubar landet runt. På senare år har märket under ledning av Christopher Bailey fått en ny vår, och attraherat både tjocka plånböcker i Kensington och streetwear-kids i Hackney, under våren ryktades det exempelvis om att ett Supreme-samarbete var på gång.
Den nya designen är gjord av den ikoniske grafiska designern Peter Saville, allra mest känd för sitt arbete för Factory Records där han ritat albumomslag och annat till band som Joy Division och New Order. Ett stort steg för ett anrikt företag som Burberry, och något som man inte gör i en handvändning – eller?
Företaget passade nämligen på att också dela med sig av skärmdumpar på mail mellan Peter Saville och Riccardo Tisci som avslöjar de knappa tidsförhållandena som Saville hade att arbeta under. Medvetet PR-grepp? Kanske, men också ett kul inblick i processen då två tungviktare ska lägga om rodret på ett mäktigt skepp.
Vad tycker modevärlden om det här ganska betydande förändringarna? Daniel Lindström, modechef på Café, förklarar.
– Det är vågat att göra en sån radikal förändring av ett anrikt företag men oftast vänjer sig kunderna och publiken snabbt. När Hedi Slimane tog bort ”Yves” från Saint Laurent uppfattades det som ett helgerån men efter en kort tid kändes det modernt och självklart. Den nya Burberry-logotypen och framför allt monogrammet kommer av en del kunder säkert att uppfattas negativt till en början – en del säger ”cheap” och andra ”Hermès-plagiat” – men det signalerar inledningen på en ny tid. Riccardo Tisci måste ju visa att han är på plats i London. Och att anlita Peter Saville för en redesign är ett enklare uppdrag än att presentera en ny kollektion i september som faller både ägarna och kunderna i smaken. Det är den stora utmaningen.
Riccardo Tiscis första kollektion för Burberry visas upp på modeveckan i London i september.