Café möter Calvin Kleins klockguru Carlo Giordanetti

Klockgurun Carlo Giordanetti.

Café pratar könsneutral design, klockor med patina och armbandsuret som ett statement med Swatch Groups creative director Carlo Giordanetti.

David Johansson  |  Publicerad 2019-01-23 09:38  |  Lästid: 5 minuter

Carlo Giordanetti ser oerhört bra ut. I konferensrummet på Hotel Diplomat vid Nybrokajen i Stockholm häller han upp en kopp te, samtidigt som han osar framgång och doften av perfekt mängd parfym slingrar sig fram i rummet. Inte ett oansat hårstrå så långt ögat når. Carlo är förmodligen också en av de första män jag träffat som förvandlat en kal hjässa till ett icke-problem. Han bär en lagom dyr kostym på ett sätt som bara en man som burit lagom dyra kostymer stora delar av sitt vuxna liv kan. Handleden pryds inte helt oväntat av en Calvin Klein-klocka, som ger honom om inte ett ungdomligt anseende så åtminstone ett friskt och piggt sådant. 

Carlo har arbetat för Swatch Group, som äger cK Watches, på flera olika positioner genom åren. Sedan 2012 är han Creative Director för varumärket och som yrkesperson är han i grunden specialiserad på varumärkeskoncept och ompositioneringar – inte sällan inom lyxsegmentet. Swatch Group grundades 1983 av Nicolas Hayek, schweizare med libanesiskt och amerikanskt ursprung. cK Watches grundades i sin tur 1997 av Swatch Group och Calvin Klein – men vilken slags identitet har Calvin Kleins klockor att luta sig mot, jämfört med det starka DNA som Swatch besitter?

– Jag tror att det finns ett lika tydligt DNA hos cK Watches som det finns hos Swatch. Syftet när klockfalangen grundades var att föra över märkets stil och själ till handleden. Det innebar att vi behövde hitta ett sätt som kommunicerade det stilrena, minimala och urbana som Calvin Klein representerar. Sen är det så att ingen förblir likadan under hela sitt liv, och i dag har de principerna tillämpas av Raf Simons och hans team, berättar Carlo.  

Carlo sätter nästan sitt te i halsen och slamrar häpet med porslinet när jag informerar honom om att jag förmodligen aldrig ägt en klocka som kostat mer än några hundra, samtidigt som jag försöker, vilket jag ångrar lite efteråt, legitimera mitt erkännande med att jag tillhör någon slags smartphone-generation utan ett direkt behov av armbandsur. 

Nästan alla mina klockbärande vänner skryter med sin farfars Omega med någon slags råttan i pizzan, Pulp Fiction-liknande historia bakom. 

– Det där älskar jag, det skapar ju verkligen ett riktigt värde hos objektet. Klockan är ett stilelement. Jag har ju haft chansen att arbeta mycket med klockor genom livet, men också med högkvalitativa pennor på företaget Montblanc. En klocka och en penna av den kvaliteten är förmodligen två av de mest personliga saker en man kan ha. Det är saker du kan känna på och ser på mycket, och oftast är de exponerade även för andra, säger han och fortsätter med en anekdot:

– Jag minns när jag började på Montblanc och pratade med en av servicekillarna där. Han berättade att det är oerhört många som lämnar in sin penna på service, men är noga med att bifoga en liten notis om att vi absolut inte får putsa upp pennan – de vill ha kvar repor och deras egna patina. Det är samma sak med klockor; hos oss byter de gärna ut glaset eller gör någon liknande reparation, samtidigt som de flesta vill behålla känslan av att klockan varit med ett bra tag. Den får inte se ny ut, skrattar Carlo. 

Han fortsätter berätta om hur intimitet som märkets identitet blivit viktigt på senare år. 

– Tittar du på utvecklingen som skett med varje kollektion är det lätt att se hur saker som volym och textur blivit viktiga byggstenar. För min del är jag glad att vi tagit in färg i ekvationen, någonting som inte fanns förut, ler Carlo. 

Är det tack vare Raf Simons? (Strax efter att intervjun genomfördes meddelade Raf Simons att han slutar på Calvin Klein reds. anm)

– Definitivt. Han hade en väldigt tydlig vision om märket redan från början. Han ville framhäva ungdom, och ungdom är sammanlänkat med energi som i sin tur är relaterat till färger. Så det var ett logiskt nästa steg, att addera en emotionell dimension, och det finns nu tillämpat också i våra klockor.

Carlo Giordanetti.

Raf Simons designar inga klockor, utan det står cK Watches själva för. Tillsammans med sitt team bidrar Raf till största del med att föra de närmare en yngre marknad.

– Raf är väl medveten om hur modeindustrin faktiskt fungerar. Ibland puttar han och teamet oss bort från vår egen comfort zone, och då behöver vi hitta rätt balans när det kommer till att vara öppna för det – samtidigt som vi är väldigt kommersiella, menar Carlo. 

Vad är din åsikt om könsneutral design? Klockor har ju verkligen den potentialen. 

– Ett av elementen bakom märket har alltid varit unisex, även om jag själv tycker att det aldrig använts för att nödvändigtvis definiera någonting. I dag ser vi tydligt att det finns en efterfrågan på produkter som har en viss klassisk simplicitet – någonting som appellerar till både män och kvinnor på samma sätt. Där finns det definitivt en viss fluiditet när det kommer till kön. För mig blir det däremot ett statement när man ser, låt oss säga en kille som bär en väldigt feminin produkt. Det är ett val, mer än någonting annat, för mig, med en grundläggande idé om att provocera på något sätt. Att ha fler aspekter i bakhuvudet när man designar en klocka är för mig kanske inte nödvändigtvis könsneutralt, men det finns en grundtanke om att inte definiera en produkt utefter kön, det kommer till att handla mer om smak, känsla och humör.

Hur tror du att vi kommer se mode gifta sig med klockdesign i framtiden?

– Jag anser att vi är det enda varumärket som faktiskt gör det med en kvalitetsstämpel i ryggen – våra klockor tillverkas i Schweiz – och jag tror det är åtminstone en del av svaret. Modeindustrin går igenom stora förändringar och jag tror att försöka definiera mode framöver kommer bli väldigt utmanande. Det är snarare relevant att prata om stil och uttryck, vilket gör att klockan får en intressant position. För mig har klockor alltid varit signifikativa för ens stil – det säger mycket om dig som person vilken klocka du använder. Du köper heller inte en klocka med samma attityd som du köper en tröja eller ett par jeans. 

Carlo visar med inte lite stolhet upp en liten samling klockor som ska ges ut våren 2019. Den första, Achieve, är en omdesignad befintlig klocka. Han visar stolt upp Calvin Kleins transformation, och berättar hur Achieve inte hade sett ut så här för bara tre år sedan. Det är en rejäl, voluminös klocka ”med personlighet” som drivit en bit bort från märkets vanligtvis minimalistiska design. 

– Ett slutgiltigt bevis på märkets transformation, försäkrar Carlo. 

Det plockas fram fler klockor. Jag får syn på en klocka med klassisk look, med några subtila men avgörande detaljer. Urtavlan är inte helt rund, utan är utsmyckad med fyra slags kanter som tillsammans med det konkava glaset bildar en trivsam form inte omedelbart märkbar vid första anblicken. Ett stilrent svart läderarmband kompletterar klockan. 

Två andra klockor ligger också på bordet, där halva urtavlan är täckt med en borstad stålplatta med den nya Calvin Klein-loggan ingraverad. En mer extrem variant som Carlo menar inspirerats av vintagebilar. Själva urverket har anpassats för att när visaren står på silvret för att visa förmiddagens timmar, och den blå delen av urtavlan för eftermiddag och kväll. 

– Det är ett maktobjekt, säger Carlo stolt. 

Upplever du att samma personer som handlar kläder från Calvin Klein även köper era klockor?

– När man väl sätter sig in i märket och får viss kontakt tror jag chansen ökar att du tar dig in i fler än en kategori. Det är en intressant fråga; blundar jag ser jag framför mig någon som bär en t-shirt från Calvin Klein, men inte nödvändigtvis märkets jeans. Och det är talande för tiden också, tiden för en total look är förbi – bortsett från Gucci. Jag är inte en självklart målgrupp för Calvin Klein, men när jag ser på mig själv och de runt om kring mig är ju mixen av märken tydlig. Jag bär enbart jeans från Uniqlo, men älskar Church’s. 

Känslan är att produkter från lyxsegmentet letat sig in hos en bredare målgrupp, som kanske matchar en axelväska från Louis Vuitton med en t-shirt från H&M. 

– Det är ju det fina med systemet i dag – det möjliggör för den typen av frihet. Jag upplever också att man lånar varandras kläder och accessoarer i större utsträckning, och bryr sig inte så mycket om att någonting hör till en viss stil eller kön.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-01-23 16:05