Annons
Annons

STOLTA SPONSORER AV CAFÉS STORA MODEPRIS 2017

 

 



Stjärnor som Michael Stipe och Chloë Sevigny vallfärdar till butiken på Manhattan – och modeexpertisen är överens: Johan Lindeberg har nått en kreativ peak med sitt senaste skötebarn BLK DNM, för vilket han nu utses till årets designer i Cafés stora modepris 2012.

Annons

– Det tar tid att skaffa sig trovärdighet här, men nu har vi blivit ett downtownmärke i New York på ett organiskt sätt, säger Johan Lindeberg.

BLK DNM lanserades 2011 och sprider redan sina tentakler ut i världen. Kläderna – mörka, bohemiska plagg som andas indierock – säljs bland annat i Turkiet, Kina och England (prestigefyllda Brown’s i London).

– Det är faktiskt ingen större skillnad på vilka plagg som säljer bäst i olika länder. Min filosofi är att den konsument vi vänder oss till finns överallt. Skinnjackan har blivit en global produkt. Folk kan identifiera sig med den stilen oavsett var de bor, säger Lindeberg.

Det här är andra gången Johan Lindeberg tar hem utmärkelsen (2004 vann han för sitt dåvarande märke J.Lindeberg). Några år tidigare utsåg vi honom dessutom till Sveriges bäst klädda man.

– Jag poserade i vit läderjacka med fransar och minns att jag under fotograferingen var så fasansfullt bakfull att jag trodde att jag skulle kollapsa. Men jag har väl i stort sett samma stil idag?

Juryns motivering: BLK DNM navigerar sig säkert mellan mc-jackor och skarpt skräddade kostymer – alltid med samma diskreta fingertoppskänsla. Därför utses Johan Lindeberg till årets designer 2012.


Årets designer 2012: Johan Lindberg, Creative Director på BLK DNM. Foto: Emmet Malmström.

Markus Kylén

Annons

Dela (28)
Tweeta

Annons


Laddar