Calvin Klein fyller 25 år

 |  Publicerad 2007-09-19 11:04  |  Lästid: 3 minuter

Han gjorde mode av kalsonger och ligger bakom några av vår tids mest uppmärksammade reklamkampanjer.

Nu firar Calvin Kleins underkläder 25 år – med en global lansering av nya herrlinjen Steel.

Dessutom: Exklusivt för Café visar svenska stjärnmodellen Elsa Hosk den lika åtråvärda höstkollektionen för kvinnor.

Om vi pratar klassisk manlig stil finns det några givna regler som upprepats så många gånger att det väl vid det här laget knappast finns några svenska män, inte ens bland dem som inte läser Café, som lyckats undgå dem:
Sträck på dig – ingen man ser bra ut med dålig hållning.
Använd gärna vita tubsockor – när du spelar tennis.
Försök inte se yngre ut än du är med hjälp av dina kläder – en tunnhårig 40-taggare i The Tough Alliance-tröja ser lika larvig ut som en brådmogen sjuåring i kostym (men det senare är gulligt larvigt, det första bara desperat).
Och så den kanske mest självskrivna av dem alla – undvik till varje pris stora, synliga logotyper.

Det sistnämnda var det dock ingen som påpekade för Calvin Klein – den legendariske amerikanske designern som dittills utmärkt sig så för sina sobra klädsnitt att han fått smeknamnet ”Calvin Clean” – när han mot alla regler sizade upp sitt namn och sin logga över resåren på sin allra första underkläde­s­­kollektion.
Året var 1982 och underkläder för män handlade plötsligt inte längre i första hand om funktion och bekvämlighet.
En Calvin-brandad kalsippkant som nyfiket kikade upp över jeansmidjan antydde något mer mondänt och kittlande för omvärlden.

Calvin Klein Underwears annonskampanjer, lika omskrivna då som nu för modellernas oblygt pilska framtoning, återfödde kalsongen som ett sexigt modestatement, en del av en livsstil bestående av skönhet, framgång, ung lust och – dessvärre, om du är lika klent byggd som jag – 200 situps varje morgon och kväll.
Märkets senaste ”brief boy”, som kallats in lagom till höstens 25-årsjubileum för Calvin Klein Underwear och den globala lanseringen av nya kalsonglinjen Calvin Klein Steel, är den närmast karikatyriskt välsvarvade skådespelaren Djimon Hounsou, som förevigats av världs­fotografen Peter Lindbergh. Den 43-årige, Beninfödde Hounsou har setts i filmer som Amistad och Gladiator och Oscars­­nominerats två gånger, senast för sin biroll mot Leonardo DiCaprio i Blood diamond.

artikelbild_1_elska_hosk
Djimon Hounsou fotograferas av Peter Lindbergh.

Men det är inte bara för sina känslosamma rolltolkningar han nu omtalas. När nyheten om Calvin Klein-kontraktet förkunnades blev Hounsou dessutom snabbt en snackis på muskelbögiga bloggar och diskussionsforum, och konsensus tycks vara att han mer än väl uppfyller de fysiska kraven på en perfekt Calvin Klein-kropp.
Djimon Hounsou blir den första skådisen att flexa sina magrutor på Calvin Kleins billboards på mer än ett decennium – Antonio Sabato Jr var det senaste Hollywood­lånet – och märkets nionde kalsong­modell genom tiderna. Därmed inträder Hounsou i herr­modets underklädes­panteon tillsammans med föregångare som den amerikanske stavhopparen Tom Hintanhaus, modellen Travis Fimmel, Mark Wahlberg och Sveriges egen hunkiga högerbreddare Fredrik Ljungberg (i damlaget finns bland andra supermodellerna Kate Moss, Christy Turlington och Natalia Vodianova).

Myten säger att Calvin Klein lärde sig sy på sin mormors symaskin i Bronx, New York, och att han 26 år gammal sedermera startade sitt företag med 2 000 dollar som han sparat ihop och ytterligare 10 000 som han lånat av sin barndomsvän Barry Schwartz. Det stora genombrottet påstås sedan ha kommit när en affärsman klev av hissen på fel våningsplan och av en slump upptäckte Kleins kontor. Mannen visade sig vara inköpare för ett stort varuhus och beställde på stående fot dam­kappor för 50 000 dollar.

1973 kom det stora genombrottet – igen.
Efter fem år gjorde Klein sin första kollektion stilrena sportkläder och plötsligt pratade modebranschen om ”the Calvin Klein Look”, varpå han tilldelades den amerikanska modebranschens prestigepris The Coty Award tre år i följd.
1978 gjorde Klein sin första herrkollektion.
1980 kom det stora genombrottet – en tredje gång.
Calvin Klein Jeans – tidernas första så kallade designerjeans – sjösattes genom en tv-sänd reklamfilm med en blott 15-årig Brooke Shields och en numera legendariskt insinuant tagline: ”Want to know what gets between me an my Calvins? Nothing.”

Calvin Klein rev upp en våldsam moral­debatt i sitt hemland. Och sålde 200 000 par jeans på en vecka.
Succékonceptet fortsatte med Calvin Klein Underwear två år senare. Men året därpå, 1983, vek Kleins karriärkurva oväntat och brant av nedåt. Företagets utstuderat sensuella marknadsföring kolliderade plötsligt med 80-talets aidsskräck, efterfrågan på hans kläder sjönk och en rad tveksamma businessbeslut försatte honom i skuld.
Företaget fick ny fart när Klein introdu­cerade flera mer prisvärda underkollektioner, lanserade unisexdoften ck one och licensierade ut sitt namn till accessoarer som klockor, solglasögon och plånböcker. De 60 miljoner dollar som hans vän, mediemogulen David Geffen, vid denna tid investerade i verksam­heten skadade förstås inte heller.

Det har nu gått fem år sedan Calvin Klein sålde sitt skötebarn, som han drivit sedan 1968, till den amerikanska jättekoncernen Phillips-Van Heusen för 400 miljoner dollar i kontanter, aktier till ett värde av 30 miljoner dollar plus en årslön på en miljon dollar jämnt.
Sedan dess har han agerat konsult åt sina ägare, slagits mot omskrivna återfall av alkohol- och tablettberoendet han grundlade under 70-talets partyår på New Yorks Studio 54, samt restaurerat sitt nya, drygt 4 000 kvadrat­meter stora Hamptons-­mansion (Kleins första gigantiska strandkåk på Long Islands gräddhylla fick
ex-frun Kelly behålla efter parets skilsmässa 2002).

Det är för övrigt dubbelt jubileum nu i höst. Den 19 november uppnår Calvin Klein själv den aktningsvärda pensionsåldern 65 år. Underkläderna som i 25 års tid burit hans namn och hans logotyp – i höstens Steel-
kollektion faktiskt ännu större och synligare än tidigare – fortsätter dock att utstråla skönhet, framgång och ung lust. Men att döma av Djimon Hounsous bmi räcker inte 400 situps om dagen särskilt långt längre.

JENS STENBERG

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 23:00