Hoppa till innehåll

Därför är pilotbågen överlägsen på näsryggen i sommar 

Foto: Getty Images

Cafés modechef Daniel Lindström hyllar de tidlösa och högtflygande pilotglasögonen.

Modehistorien har flera ögonblicksbilder som skapat myter kring olika plagg och accessoarer: Marlon Brando i Perfecto-skinnjacka från Schott i filmen The Wild One från 1953. Modellen Violeta Sanchez i YSL-smoking på Helmut Newtons svartvita fotografi från Paris 1975. Eller Kurt Cobain i en olivgrön cardigan med brännmärken från MTV Unplugged 1993.

När det kommer till solglasögon finns det mängder av stilriktiga exempel – inte minst från filmen Blues Brothers där karaktärerna Jake (John Belushi) och Elwood (Dan Aykroyd) bär klassiska Ray-Ban Wayfarer-solglasögon – men en ögonblicksbild symboliserar mer än någon annan starten på en ny solglasögonera.

1944 landade den amerikanske generalen Douglas MacArthur på en strand i Filippinerna för att återta öarna från Japan. När MacArthur fotograferades var han klädd i uniform, sög på en pipa och bar ett par solglasögon i Aviator-modellen från Bausch & Lomb, som skapat den första bågen 1936 till stridspiloter för att skydda ögonen från det starka solljuset på hög höjd. Bilden blev en symbol för amerikansk styrka och beslutsamhet och spreds över hela världen under slutskedet av andra världskriget. 

Foto: Getty Images

En av Aviator-modellens mest trogna ambassadörer är Tom Cruise. När Hollywoodstjärnan nyligen var i Cannes för att göra reklam för den senaste Mission: Impossible-filmen anlände han till röda mattan i Original Pilot från American Optical, ett glasögonmärke som är baserat i Vernon Hills, Illinois. Just den här modellen lanserades 1958, har knappt förändrats sedan dess och bärs än i dag av USA:s militär och Nasas astronauter.

Foto: Getty Images

Just Tom Cruise kan tillskrivas en stor del av mytbildningen kring Aviators-modellen. När filmen Top Gun släpptes 1986 var varumärket Ray-Ban på väg att skrota modellen på grund av dalande intresse – men filmen räddade dem och försäljningen av Aviator-modellen ökade med över 40 procent året efter filmens premiär. Aviators blev plötsligt en del av 80-talets coolhetsideal med machomän, motorcyklar, Levi’s 501 och skinnjackor.

Foto: Paramount Pictures

Riktiga Aviators kännetecknas av droppformade glas för att täcka ögonen ordentligt och minimera bländning, en tunn metallbåge tillverkad i lättviktsmetall och en dubbelbrygga ovanför näsan för stabilitet. De ursprungliga modellerna hade alltid grönt glas, men i dag finns en mängd olika färger att välja emellan. 

Vad är det då som gör modellen så tidlös? Framför allt är det kombinationen av form och funktion – den skapades för piloter men med en estetik som blev mode. Vidare passar de både män och kvinnor och de flesta ansiktsformer, då den rundade droppformen fungerar både för smala och breda ansikten.

När det kommer till varumärken får nämnda American Optical, Ray-Ban, Persol och Randolph Engineering räknas till originalen medan Cartier, Gucci och Tom Ford erbjuder bågar för de mer modemedvetna. En annan fördel är att Aviator-modellen passar till alla slags kläder och stilar. Kings moderedaktör Andreas Weinås bär till exempel gärna modellen till kostym, medan jag själv föredrar solglasögonen på en strand iklädd badbyxor och en hawaiiskjorta.

Artikeln publicerades ursprungligen på King.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.