Den nya rockfavoriten

joel  |  Publicerad 2007-10-15 16:17  |  Lästid: 2 minuter


Franska märket April 77 designas av Brice Partouche (namnet kommer från hans födelseår och månad) och har funnits
i kollektionsform sedan 2002. Under de senaste säsongerna har varumärket blivit populärt bland ledande modebutiker i Skandinavien och säljs i Sverige bland annat på Weekday och Le Shop.
– Mitt modeskapande är starkt inspirerat av rock- och popmusik och artister som Joy Division och Ramones, berättar Brice Partouche.

Och fortsätter:
– Men det är inte klichémodebilden av rockmusik, den med dödskallar och nitbälten, jag vill berätta utan en mer subtil och efterforskad historia.

artikelbild_1_april_77
The Cramps.

April 77 har även blivit artisternas eget favoritmärke. Medlemmarna i Klaxons, Franz Ferdinand, Ron Wood i Rolling Stones, Lemmy från Motörhead, Iggy Pop och Lenny Kravitz ses ofta i April 77, i såväl jeans som ytterplagg.
Höstens kollektion är döpt till Martini Time och innehåller fler plagg än tidigare.
– Vi öppnar en ny dörr till rockkulturen med mer dressade plagg och moderna silhuetter som bland annat inspirerats av The Cramps, Elvis Costello och Johnny Thunder.

artikelbild_2_april_77


Ramones.

Beskriv en tydlig April 77-look för den här säsongen.
– Lång ullrock med pälskrage, smala blanka skinnbyxor, guldfärgad skjorta, westernslips och myggjagare i svart mocka.                  

DANIEL LINDSTRÖM

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 22:59