Annons
Annons

INTERVJU. Svenske stjärndesignern Johan Lindeberg om nya varumärket Black Denim.

* * * * *

Fyra år efter att Johan Lindeberg lämnade rollen som kreativ chef för J.Lindeberg lanserar han denna månad ett nytt varumärke, Black Denim (BLK DNM), i New York. Kollektionen, både herr och dam, kommer att finnas till försäljning i samma stund som den visas – men enbart i egna butiker och via nätet.

Annons

Vilken typ av plagg består kollektionen av?
– Den är väldigt enkel. Jag gör bara det som jag verkligen vill ha på mig själv, och min garderob består av ett par skinnjackor, ett par rockar, kavajer, t-shirts med ganska djup urringning, jeans eller mer klassiska byxor med veck. Så ser Black Denim ut. Det viktiga är att det är rätt passform, kvalitet och look.

Gilla Cafe.se på Facebook

Black Denim ska enbart säljas i egna butiker och på nätet. Varför?
– Om man slipper anpassa sig till traditionella återförsäljare får man mer frihet som designer men framför allt kan vi erbjuda kunden ett mycket bättre pris då vi eliminerat ett led i distributionen. Jeansen kommer att kosta mellan 900 kronor och 1 100 kronor, hade vi sålt via återförsäljare hade priset hamnat på cirka 1 500 kronor.

Varför är inte Black Denim säsongsbundet med en höst- och vårkollektion?
– För att vi i stället ska kunna fokusera till hundra procent på att utveckla och producera bra produkter. Nu kan vi uppdatera sortimentet regelbundet, eller ta bort plagg som man tröttnat på.

Senare i vår öppnar varumärket sin första butik på 140 Grand Street i SoHo i New York och Johan Lindeberg blickar redan mot Europa.

– Vi letar just nu butikslokaler i London men även i Stockholm.

Vad inspireras du av just nu?
– New York. Jag har bestämt mig för att stanna här och grunda både mig själv och varumärket i staden.

Vem vill du helst se klädd i Black Denim?
– Jag har en rad krävande vänner runt omkring mig som har bra känsla. Steg ett är först och främst att se till att produkterna motsvarar deras för­väntningar.

DANIEL LINDSTRÖM

Black Denim startas med hjälp av investment­bolaget Kellwood som står bakom varumärken som Baby Phat och Phat Farm. Besök BLK DNM online här.

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar