Annons
Annons

När Stockholms modevecka arrangerades tidigare i år var det ett nytt varumärke som väckte stor uppmärksamhet på catwalken på Berns.

The Local Firm, startat av Rich­ard Hutchinson och Axel Nyhage, fick stående publikovationer efter visningen av premiärkollektionen.

Annons

the_local_firm_2
Ur premiärkollektionen.

Richard och Axel träffades på Tiger of Sweden där de under fem år jobbade tillsammans med prisbelönta Tiger Jeans, Richard som designer och Axel som produktutvecklare.

– Vi upptäckte, ju mer vi lärde känna varandra, att vi hade samma visioner och idéer om hur ett eget varumärke skulle kunna se ut. The Local Firm tog form i våra huvuden för två år sedan och förra våren sade vi upp oss på Tiger, berättar Axel.

The Local Firm är enkelt beskrivet ett modevarumärke med fokus på jeans och ett designkoncept inspirerat av konst och arkitektur från det forna östblocket.
– Grundkänslan är enkel och rakt på. Influenserna från öst syns bland annat i det minimalistiska uttrycket och färglösheten, fortsätter Richard.

the_local_firm
Ur premiärkollektionen.

Den första kollektionen är uppbyggd kring ett klassiskt garderobstänk. Ytterrock, kavaj (med uppbyggda axlar), skjorta, chinos, parkas, collegetröja (med badges), skinnjacka i bombermodell, t-shirts med prints och – såklart – jeans.

– I den perfekta herrgarderoben finns alltid några enstaka plagg som hänger med år efter år och överlever alla utrensningar. Sådana favoritkläder har vi försökt att skapa.

The Local Firms jeans är gjorda i grova 80-talskvalitéer och har en lös passform upptill för att sedan smalna av vid foten.

– Vi vill göra jeans som jeans såg ut innan det blev mode. Nu i vår finns en minigarderob (skjorta, jeans och t-shirt) av premiärkollektionen ute i butik.

Daniel Lindström

Premiärkollektionen hittar du bland annat på JUS och Weekday.

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar