Skip to content

En stilig comeback

joel

Två och ett halvt år efter att Helmut Lang lämnade sitt eget varumärke och Prada Group lever hans design vidare. ”Nya” Helmut Lang, som numera ägs av ett japanskt företag, designas av Michael och Nicole Colovos (grundarna av LA-jeansmärket Habitual) och säljs till hösten på några av världens främsta modebutiker och varuhus (se inköpsställen på … Continued


Två och ett halvt år efter att Helmut Lang lämnade sitt eget varumärke och Prada Group lever hans design vidare.

”Nya” Helmut Lang, som numera ägs av ett japanskt företag, designas av Michael och Nicole Colovos (grundarna av LA-jeansmärket Habitual) och säljs till hösten på några av världens främsta modebutiker och varuhus (se inköpsställen på www.helmutlang.com).

Paret Colvos, stora beundrare av Helmut Langs banbrytande mode på 90-talet, säger att de designar med stor respekt (för Lang) och därför inte kopierar eller försöker återskapa hans mode.

– Men givetvis har vi gått igenom Helmut Langs arkiv med 20 års arbete och det minimalistiska formspråket är detsamma, förklarar Michael Colovos.

Höstens herrkollektion från Helmut Lang (varumärket) innehåller välbekanta plagg så som den korta bomberjackan, skjortor med dold knäppning, arméparkas, ofodrade kavajer, kostymer med smal passform och jeans. De mest vågade delarna från förr, som Helmut Langs (personen) s/m- och bondage­referenser är borta.           

Daniel Lindström

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.