Få sporter har försett herrgarderoben med så många tidlösa modeklassiker som tennis – från fotriktiga Adidas Stan Smiths till krispiga pikétröjor och korta vita shorts. För att inte tala om tennisikoner som Björn Borg och Roger Federer som inspirerat lika mycket med sin spelstil som sina klädval.
När Eton och Tretorn presenterar sitt första designsamarbete är det kanske därför inte så konstigt att inspirationen hämtats från exklusiva klubbhus och välkrattade tennisplaner.

Off court-kollektionen Eton x Tretorn är ett lyckat möte mellan klassiskt tennismode, amerikansk college-estetik och avslappnad preppy och består av klassiska randiga skjortor, stickade college-koftor och dressade chinos och shorts. Tretorns bidrag till kollektionen, en uppdaterad version av varumärkets klassiska tennissneaker Nylite i mocka, matchas med fördel med sportstrumpor och en preppy slips som knyter ihop looken.
De två klassiska skandinaviska varumärkena har grävt i arkiven och återupplivat arkivlogotyper för att sätta de båda designarven i en ny kontext. Även färgpaletten – mörkgrönt, marinblått, off-white och beige – lyfts fram som en hyllning till tidlös skandinavisk stil.

– Kollektionen är något helt nytt för oss på Eton – vår första full look-kollektion. Den är inspirerad av en vintage tennisestetik som blandar våra varumärkens signaturdesign, hantverk och arv. Den är både mångsidig och modern. En fantastiskt mix av skräddarsydda plagg med en sportig touch, säger Mija Bladmo, assortment director på Eton.
Eton x Tretorn säljs i utvalda Eton-butiker samt på Etonshirts.com och Tretorn.com.

Artikeln publicerades ursprungligen på King.