Hoppa till innehåll

eVTOL: Vad är det och när kan vi flyga med en?

En flygfarkost för en person

De elektroniska flygfarkosterna ska revolutionera hur vi transporterar oss.

Vi har väl alla sett gamla framtidsvisioner där tänkare och tecknare försöker sig på att förutspå hur världen kommer se ut i framtiden. Det kan vara mer eller mindre galna idéer, som rullband på trottoaren eller att modet år 2000, precis som 1928, skulle vara kostym och hatt!

Men en sak har nästan alla dessa bilder gemensamt – personliga flygfarkoster.

Flygande bilar blev ingen grej år 2000 men under vad som förhoppningsvis blir det glada 20-talet kan drömmen komma att bli verklighet genom så kallade eVTOL-farkoster.

Framtidsvison från 50-talet. Foto: Getty

eVTOL står för Electric Vertical Take Off And Landing och syftar på farkoster som kan lyfta och landa vertikalt samt hoovra, alltså stå stilla i luften, likt drönare. Nu är en hel drös eVTOL-farkoster för passagerare på gång och flera har redan varit ute på testfärder.

Förhoppningen är att eVTOL-farkosterna ska kunna fungera som flygtaxis men även som privat fortskaffningsmedel för vem som helst, utan krav på flygcertifikat. Hur detta ska funka med dagens luftrumsregler är oklart just nu. Tidigare i år drog Skellefteå airport igång ett samarbete med bland andra Northvolt och Luleå tekniska universitet där de utforskar möjligheterna för en framtid där man istället för att ta bil eller flygbuss, tar flygtaxi till flygplatsen.

Flygmaskinerna

Vad är det då för futuristiska flygfarkoster vi kan komma att färdas med i framtiden? Ja det fullkomligt kryllar av prototyper från såväl jättar, som Boeing, som från mindre startups. Det är helt enkelt många som vill att just deras eVTOL ska bli valet i den post-fossila världen. Här nedan har vi samlat några av de mest fantasieggande.

iFLY

Foto: Next

Amerikanska NeXt har tagit inspiration från Apple inte bara när det kommer till namnet utan även när det gäller användarvänlighet. iFLY är gjort för en passagerare och ska vara superenkel att flyga. Idéen är att man hoppar in i flygmaskinen, knappar in en adress på sin mobil och sen sköter farkosten resten.

NeXt har fått patent på sin farkost och säger sig ha provkört iFLY utan problem. När den når marknaden finns däremot ingen uppgift om i nuläget.

https://twitter.com/NextUAS/status/1413238321145425920?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1413238321145425920%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.nextuas.com%2F

Läs mer om iFLY här.

Archer Maker

Foto: Archer

Archer Maker är en lite större farkost med plats för två passagerare. Med en räckvidd på 96 km och maxhastighet på 240 km/h kan den ta sina passagerare snabbt över hyfsat stora avstånd. Precis som många andra eVTOLs är den även tyst, enligt tillverkarna själva ska den inte vara mer högljudd än ett kylskåp – en viktig faktor om de ska kunna köras i stadsmiljö.

Precis som iFLY ska Maker vara självgående och tillverkarna säger sig ha som mål att förändra hur folk reser inom städer genom att använda Maker som flygande taxi.

Archer skriver själva på sin hemsida att deras mål är att Makers pris ska vara överkomligt för en bredare massa när den väl lanseras. Du kan läsa mer här.

Joby

Foto: Joby

Med uppbackning från bland annat Toyota och Uber har Joby en stabilare ekonomisk grund än många konkurrenter vilket borde betyda att vi faktiskt kan få sen en Joby-Uber inom en snar framtid.

Till skillnad från ovan nämnda farkoster kräver denna pilot men rymmer å andra sidan fyra passagerare. Den ska även vara snabbare än de andra (322 km/h) och ska kunna flyga en sträcka av fem mil på en kvart. Läs mer här.

Airspeeder MK3

Foto: Airspeeder

Här snackar vi flygande bil på riktigt. Airspeeder marknadsför sina farkoster som världens första elektroniska flygande racerbilar, och visst går det undan. Den gör 0-100 på 2,3 sekunder (Tesla Model S är tvåhundradelar långsammare), har en toppfart på 160 km/h och kan flyga upp till 60 meter ovanför marken.

I år är tanken att de första tävlingarna med dessa luftracers, EXA Series, ska gå av staplen dock fjärrstyrda. Airspeeders farkoster har ännu inte körts med en pilot i hytten och det kanske är bäst, 2019 kraschade nämligen en Mk2:a under en uppvisning.

Du kan läsa mer om Airspeeder här.

När kan du flyga en?

Tekniken är fortfarande under utveckling och farkosterna ska prövas ordentligt innan passagerare släpps på. Dessutom måste regelverket för flygfarkoster anpassas efter eVTOL.

Tidigare nämnda Joby har i alla fall siktet inställt på att dra igång sin flygande taxiverksamhet så snart som 2024. Framtiden är alltså snart här.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.