Annons
Annons

[nggallery id=247]

Paul Teutuls mustasch är helt unik. Tjock som en skurborste. Kritvit. Ett enormt, hårigt, uppochnervänt u som löper ända ner till skäggväxten på halsen. Sonen Paul Jr – som har valt en mindre skrymmande ringmustasch – klappar sin valrossbiffiga pappa på axeln och säger:

Annons

– Vi är fortfarande helt vanliga killar som bor på samma ställe vi alltid gjort och gör nästan exakt samma saker. Åker och fiskar på helgerna. Paul kör hårt på gymmet. Och så kör vi lite hoj ibland. Så vill vi att det ska fortsätta att vara.

Jag befinner mig i den lilla staden Montgomery i Orange County, några timmars bilväg från New York. Här driver familjen Teutul sitt livsverk Orange County Choppers (occ) som för fyra år sedan fick en egen realityserie på Discovery Channel: American chopper.

Programmet följer deras ofta konfliktfyllda arbete med customhojar, har kring fyra miljoner tittare i snitt och är Discoverys mest sedda i USA.

Dramaturgin är enkel: Pappa Paul ryter, smäller i dörrar och jagar personalen. Paul Jr, eller ”Paulie”, designar de flesta av bågarna och ber farsan hålla sig undan. Lillebrorsan Mikey, som har tummen mitt i handen, agerar humoristisk avlastning – en roll han kliver in i även under Cafés besök.

startbild_familjen_chopper
Pappa Paul övervakar så att ingen pillar för mycket.

– Jag är inte mycket för att fiska, säger Mikey och ler. Jag tänker mest på sex hela tiden. Och så vill jag bli bäst och erövra världen.

Grabbigt så det förslår alltså, men familjen Teutuls hjärtliga aggressioner – som bland annat har gjort dem till stamgäster hos Dave Letterman – är samtidigt ganska avväpnande.

– Alla kan relatera till dysfunktionalitet, säger Paul Sr och krafsar runt i den enorma mustaschen igen.

Han vidhåller att American chopper inte använder manus, utan att samtliga hetsiga diskussioner i serien (om allt från lackering till städning) är helt autentiska:

– Efter det första programmet ringde jag upp Discovery och frågade vad som var meningen. Varför hade de fokuserat så på bråken? Vi trodde att det skulle förstöra våra affärer för gott, i stället blev det tvärtom.

Orange County Choppers drog igång som en hobbyverksamhet 1999. Då hade Paul redan byggt upp ett litet men framgångsrikt företag i stålbranschen – Orange County Ironworks – som fortfarande är aktivt och som nu leds av hans tredje son Daniel.

Stålbolaget blomstrade, Paul Sr fick mer och mer tid över till hojarna och engagerade så småningom både Paulie och Mikey i chopperbyggandet. Genombrottet kom 1999 på mc-träffen Daytona Biketoberfest, där occ visade upp sin hoj True Blue.

2003 trädde Discovery in i bilden och resten är historia. Nu omsätter occ 100 miljoner dollar per år och har ett 70-tal anställda, egna butiker samt en toppmodern maskinpark (där de bland annat fräser ut fälgar ur massiva aluminiumblock).

De har fyra egna motorcykelmodeller, men en stor del av affärsidén bygger på att tillverka så kallade ”theme bikes”, ofta på beställning till olika event och företag. Efter att ha byggt över 70 temahojar kan man ju undra om idéerna aldrig sinar.

– Idéerna brukar komma när jag går och lägger mig, förklarar Paulie. Eller efter att jag har haft en inledande diskussion med en beställare. Och så tar de form direkt på morgonen. Som vår etanolhoj som går på sprit till exempel. Vi gör ju ”cleana” grejer så den passar ju bra i vår produktion.

– Paulie är suverän på att hitta nya idéer. Vi bygger motorcyklar elva månader om året och det kräver lite geni. Här måste jag faktiskt ge honom lite cred, säger Paul Sr och dunkar junior på axeln.

Varumärket occ har aldrig varit starkare, men Paul & Co är inte nöjda. De investerar nu 13,5 miljoner dollar i en ny fabrik och planerar att utöka antalet anställda till 160. Det finns även långt gångna planer på att öppna en occ-filial någonstans i Europa.

mittbild_fam_chopper
Cafés utsände Willy Priske hittade snabbt sin favorit.

Men än så länge är det Orange County, New York som gäller (på klistermärken och dylikt har de strukit under New York, för att distansera sig från den mer kända Orange County-regionen i Kalifornien).

Fabrikens kontor präglas av klassisk bikerestetik. Slitna svarta skinnmöbler, ett flipperspel i ena hörnet, hojbilder på väggarna, ett jättetaffligt oljeporträtt där Paul spänner sina biceps, skinnet från en bastrumma som tillhört Joan Jett and the Blackhearts, fullklottrad med autografer – och så löpsedlar och artiklar från en rad tidningar som skrivit om occ.

Min audiens börjar lida mot sitt slut, eftersom de spelar in scener till serien just den här dagen. Men innan sortin går jag en runda i verkstaden och kollar in alla cad-datorer, specialverktyg och spektakulära hojar.

Naturligtvis kommer drivlinorna från Harley-Davidson, men killarna har sagt att de inte är främmande för att bygga på annat – Triumph till exempel. occ gör totalt 120 motorcyklar per år.

Just i dag vilar dock ett märkligt lugn över lokalen. Och även om byggnaden är stor så undrar man stillsamt var alla anställda håller hus. I den egna butiken i utkanten av staden, dit vi åker efteråt, är kommersen däremot i full gång.

Här kan man se ytterligare ett 20-tal motorcyklar och handla upp sig på mer eller mindre oumbärliga occ-prylar. Hojar kostar från 40 000 till 300 000 dollar per styck, men de stora intäkterna kommer från merchandise.

På hemsidan www.orangecountychoppers.com kan man bland annat köpa kepsar, parfym, actionfigurer och t-shirts med texter som ”Mikey for president”
När jag frågar just Mikey vad som vore hans absoluta drömprojekt svarar han:

– Jag skulle framför allt vilja bygga en chopper åt president Bush. En chopper som går på 15 procent bensin och resten luft, för det är ungefär så mycket han lägger ner på att förbättra USA.

American chopper sänds på lördagar klockan 21.00 på Discovery Channel.

Willy Priske

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar