Hoppa till innehåll

Fendis fantastiska fest – modechefen om sommarens bästa modefest

Daniel Lindström, Alexander Skarsgård och modell från Fendi på catwalk.
Daniel Lindström

Daniel Lindström minns modefesten med stort F.

Ibland tar det här jobbet mig till de mest fantastiska platser, vilket jag är evigt tacksam för. Som en torsdagskväll i början av den här sommaren när jag hamnade i en toskansk trädgård en timme utanför Florens tillsammans med Alexander Skarsgård och Diplo. Det var italienska lyxmodehuset Fendi som presenterade sin vår- och sommarkollektion 2024 i en nybyggd fabrik i byn Bagno a Ripoli, vykortsvackert belägen bland böljande kullar och olivlundar.

Den långa och låga terrakottafärgade byggnaden har ritats av Milano-baserade arkitekturstudion Piuarch och sägs ha kostat över 50 miljoner euro att bygga. Interiören påminner mer om ett labb eller ett modernt kontor i Silicon Valley än en traditionell fabrik för läderprodukter.

Före visningen guidades vi gäster omkring bland de olika arbetsstationerna där hantverkare färdigställde välkända Fendi-väskor och andra accessoarer. Själva catwalken var sedan placerad mitt i fabriken, modellerna gick bland laserstyrda skärmaskiner och lådor med verktyg medan arbetet pågick. Efter att sista modellen passerat kom designern Silvia Venturini Fendi ut med alla hantverkare, som bar förkläden i brunt skinn.

Fendis historia började 1918 då Adele Casagrande (Silvias mormor) öppnade en läder- och pälsbutik på Via Del Plebiscito i centrala Rom. Adele gifte sig med Edoardo Fendi 1925 och de beslutade sig för att ändra namnet till Fendi. 1962 anställdes Karl Lagerfeld som designer och det var han som introducerade det nu ikoniska FF-mönstret.

Fendi är synonymt med dyra material och gedigen hantverksskicklighet. Kläderna i varumärkets herrkollektion kostar en bra bit över italienska kollegor som Prada, Zegna och Gucci. Riktigt dyrt, med andra ord. Räkna med cirka 9 000 kronor för en t-shirt, 10 000 kr för sneakers och 25 000 kronor för en blazer.

Foto: Fendi

Sommarkollektionen 2024, som presenterades i fabriken, innehöll ett tydligt workwear-tema med verktygsbälten, denim, målarskjortor och cargoshorts, allt detta mixat med formell klädsel som ärmlösa kavajer och eleganta carcoats.

Visningen var helt klart imponerande, men det var ingenting mot den efterfest som arrangerades uppe på fabrikens tak, där landskapsarkitekten Antonio Perazzi anlagt en trädgård som flyter ihop med den befintliga gröna sluttningen bakom byggnaden. Här serverades champagne, hemgjord pasta, glass och närodlade grönsaker medan den amerikanske musikproducenten och dj:n Diplo underhöll från en scen.

Men allra mest strålkastarljus denna kväll hamnade på Alexander Skarsgård som var influgen av Fendi att sitta på front row och mingla med gästerna i trädgården. Efter succén med Succession var det många som ropade ”Matsson” efter den långe svensken. En kväll att minnas.

Foto: Fendi

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.