Franska evolutionen
Den franska bilindustrin har på senare år spottat upp sig rejält.De tre musketörerna Peugeot, Renault och Citroën har i nämnd ordning vridit ur sig en rad nya bilmodeller som lockat både den inhemska publiken och utländska köpare. Och på sin alldeles egna bilsalong i Paris nyligen visade de att storsatsningarna fortsätter.
Den stora europeiska höstsalongen går vartannat år i Paris och vartannat i Frankfurt. De båda nationernas karaktärer präglar naturligtvis evenemangen. Den tyska salongen är späckad med ny teknik och ett effektivitetsbehov som gör den snudd på olidligt tungrodd. Den franska är betydligt mer lekfull – och spelglädjen syns inte minst i de tre tunga franska märkenas konceptbilar, som för varje år blir alltmer fantastiska.
I år verkade passionen för sportbilar vara en tydlig gemensam nämnare där. Citroën C-Métisse, Peugeot 908 RC och Renault Nepta är tre futuristiska fantasier fostrade i den franska framtidsanda som – i takt med framgångarna – har växt sig allt starkare på sistone.
Peugeot 908 RC
Den grymt brutala och mäktigt maskulina 908 RC är bestyckad med samma
5,5-liters v10 diesel som fransmännen planerar att vinna det klassiska
24-timmarsloppet på Le Mans med nästa år. Det betyder inte mindre än
700 hästkrafter och ett vridmoment på 1 200 Nm.
Den fullständigt
ursinniga kraften skjuter iväg bilen från 0 till 100 km/h på lite drygt 3
sekunder. Kärnkraftverket är placerat mellan bagageutrymmet och kupén
vilket inte bara ger bra balans utan också hyfsade utrymmen.
Svart ek, grått läder, krom och polerat aluminium dominerar inredningen och som en liten påminnelse om den franska finessen är klockan av märket Bell&Ross.
Citroën C-Métisse
Man kan ju börja undra varför Christer Fuglesang ska upp med rymdfärjan nu när C-Métisse finns att låna från Citroën. Märkets vassa logotype i fronten verkar ju dessutom som skapt för en rymdodyssé.
Och kolla in inredningen, som skulle göra självaste Blixt Gordon grön av avundsjuka. C-Métisse är ett hybridkoncept. Det bygger på att en 208 hästars v6-diesel driver framhjulen och två elmotorer (20 hk styck) driver bakhjulen. Något som gör bilen lämplig för kökörning i stan och snabba transporter längs landsvägarna.
Toppfarten anges till 250 km/h och 0 till 100 km/h går på 6,2 sekunder.
Renault Nepta
Trots att man lätt skulle kunna tänka sig även Nepta som en svävande farkost över en Matrix-influerad framtidsstad så är det kanske det här konceptet som står närmast en serieproducerad bil.
Det handlar om en fyrsitsig cabriolet där Renault i formspråket haft energi i rörelse som ett tema. För att hotta upp konceptet ytterligare har man monterat dubbla motoriserade måsvingedörrar både för de åkande och för motorhuven. När dörrarna åker upp blottas motorn. Och det kan man begripa. Den 3,5 liter stora kraftkällan är en klockren race-maskin sprungen ur märkets F1-motorer.
Den vackra V6-konfigurationen levererar 420 hästkrafter. Något som räcker för att slunga Nepta från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder.
Willy Priske