Franska evolutionen

joel  |  Publicerad 2006-11-07 08:27  |  Lästid: 3 minuter


Den franska bilindustrin har på senare år spottat upp sig rejält.De tre musketörerna Peugeot, Renault och Citroën har i nämnd ordning vridit ur sig en rad nya bilmodeller som lockat både den inhemska publiken och utländska köpare. Och på sin alldeles egna bilsalong i Paris nyligen visade de att storsatsningarna fortsätter.

Den stora europeiska höstsalongen går vartannat år i Paris och vart­annat i Frankfurt. De båda nationernas karak­tärer präglar naturligtvis evenemangen. Den tyska salongen är späckad med ny teknik och ett effektivitetsbehov som gör den snudd på olidligt tungrodd. Den franska är betydligt mer lekfull – och spelglädjen syns inte minst i de tre tunga franska märkenas konceptbilar, som för varje år blir alltmer fantastiska.

I år verkade passionen för sportbilar vara en tydlig gemensam nämnare där. Citroën C-Métisse, Peugeot 908 RC och Renault Nepta är tre futuristiska fantasier fostrade i den franska framtidsanda som – i takt med framgångarna – har växt sig allt starkare på sistone.

Peugeot 908 RC

Den grymt brutala och mäktigt masku­lina 908 RC är bestyckad med samma
5,5-liters v10 diesel som fransmännen planerar att vinna det klassiska
24-timmarsloppet på Le Mans med nästa år. Det betyder inte mindre än
700 hästkrafter och ett vridmoment på 1 200 Nm.

franska_revolutionen7

Den fullständigt
ursinniga kraften skjuter iväg bilen från 0 till 100 km/h på lite drygt 3
sekunder. Kärnkraftverket är placerat mellan bagageutrymmet och kupén
vilket inte bara ger bra balans utan också hyfsade utrymmen.

franska_revolutionen8

Svart ek, grått läder, krom och polerat aluminium dominerar inredningen och som en liten påminnelse om den franska finessen är klockan av märket Bell&Ross.

Citroën C-Métisse

Man kan ju börja undra varför Christer Fuglesang ska upp med rymdfärjan nu när C-Métisse finns att låna från Citroën. Märkets vassa logotype i fronten verkar ju dessutom som skapt för en rymdodyssé.

franska_revolutionen3

Och kolla in inredningen, som skulle göra självaste Blixt Gordon grön av avundsjuka. C-Métisse är ett hybridkoncept. Det bygger på att en 208 hästars v6-diesel driver fram­hjulen och två elmotorer (20 hk styck) driver bakhjulen. Något som gör bilen lämplig för kökörning i stan och snabba transporter längs landsvägarna.

franska_revolutionen1

Toppfarten anges till 250 km/h och 0 till 100 km/h går på 6,2 sekunder.

Renault Nepta

Trots att man lätt skulle kunna tänka sig även Nepta som en svävande farkost över en Matrix-influerad framtidsstad så är det kanske det här konceptet som står närmast en serieproducerad bil.

franska_revolutionen2

Det handlar om en fyrsitsig cabriolet där Renault i formspråket haft energi i rörelse som ett tema. För att hotta upp konceptet ytterligare har man monterat dubbla motoriserade måsvingedörrar både för de åkande och för motor­huven. När dörrarna åker upp blottas motorn. Och det kan man begripa. Den 3,5 liter stora kraftkällan är en klockren race-maskin sprungen ur märkets F1-motorer.

franska_revolutionen4

Den vackra V6-konfigurationen levererar 420 hästkrafter. Något som räcker för att slunga Nepta från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder.

Willy Priske

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-08-22 15:10