Annons
Annons

I förra numret av Café visade Jonas Cramby mycket pedagogiskt hur du komponerar ditt eget, storsäljande deckaromslag. Här får du hela guiden – garantera din rikedom redan idag! (Innehållet är som bekant sekundärt).

Annons

1. Titeln
När det gäller att välja deckartitel finns det två vägar att gå. Om du har kvällstidningsbakgrund eller är före detta kriminell så måste titeln bestå av ett substantiv: Monstret, Odjuret eller varför inte Knäppisen? Innehåller din deckare mer action och mindre ”samhällskritik” väljer du i stället tvåordsvarianten: Ingen nåd, Maximal ondska eller Dödlig medelväg.

Gilla Cafe.se på Facebook

2. Typografin
Ett deckaromslag ska kännas mystiskt och ondskefullt – lite som om mördaren själv suttit skrockande i nån källare och layoutat. Det är därför titeln bör se ut att vara skriven med en gammal skrivmaskin – eller satt med ett kraftigt, lättläst typsnitt som mördaren sedan repat sönder mot marken. Varför? Han är ju galen ju! Fråga inte så mycket.

3. Undertiteln
Under titeln ska det stå något i stil med ”Ett fall för Ann-Sofie Back” eller ”En Roland Hjort-deckare”. Detta för att läsaren ska veta att det finns fler böcker i serien samt om hjälten är av den manliga, alkoholiserade, opera­diggande landsortspolistypen – eller en undersökande, kvinnlig reporter som slits mellan yrkesrollen och vardagspusslet och har en jättedålig manlig chef.

4. Omslagsbilden
Många mördare är också hobbyfotografer. Hur ska de annars kunna ta bilder på sina offer eller brottsplatser? Mördarna har dock ofta så bråttom att gå ut och mörda igen att de slarvar med retuscharbetet. Följaktligen ser omslagsbilderna ut som när du råkat ta en fickbild med Hipstamatic-appen på din iPhone: suddiga och gröntonade.

5. Citaten
Eftersom det släpps en svensk deckare per dag och invånare – och alla ser exakt likadana ut – måste du ha ett omdöme skrivet på omslaget. Du bör ha minst en ”blurb”, som dessa citat kallas, av en annan, mer känd författare. Om du inte är jaktpolare med typ GW och kan få honom att blurba något lagom intetsägande (han har ju faktiskt inte läst boken) så går det även bra med betyg från tidningar, eventuella priser eller något du bara hittat på själv. Ingen tror ändå på det som står i en blurb.

6. Baksidestexten
Om boken ska bli en storsäljare så måste ett lik hittas i en svensk stad där många varit på semester. Läsaren ska kunna peka på baksidan och säga: ”Kolla Maggan, den här utspelar sig på Skara Sommarland. Där var vi ju -97. Kanske är vi med i boken? Och mördaren verkar superläskig – han har skrapat boktitelns kraftiga, lättlästa typsnitt mot marken!”

JONAS CRAMBY

Annons

Dela (22)
Tweeta

Annons


Laddar