H&M lanserar kollektionen som ska ta Sverige till OS-guld
I dagarna lanserade H&M delar av av den svenska OS-truppens klädkollektionen inför sommarens OS i Rio de Janeiro. För första gången har man även designat tävlingskläder för ett utvalt antal idrottare att utföra stordåd i.
H&M uppger att plaggen kommit till efter ett nära samarbete med de svenska idrottarna som har resulterat i kollektionen som även kommer finnas till försäljning för allmänheten i augusti.
– Resultatet är en funktionell OS-kollektion med hög prestanda och modegrad med många plagg gjorda i hållbara material som återvunnen polyester säger Pernilla Wohlfahrt, chefsdesigner och kreativ chef på H&M.
Dagen innan OS-invigningen lanseras delar av OS-kollektionen där både tävlingskläder som accessoarer som pannband och paraplyer ingår. En del av intäkterna från försäljningen av kollektionen ska gå till Sveriges Olympiska Kommitté vars samarbete med H&M årligen syftar till att ge 75 ungdomar chansen att försöka nå sina olympiska drömmar. En popup-shop kommer även lanseras i Stockholm där utbudet helt kommer bestå av HM:s OS-kollektion och övriga sportsortiment.
Den omdiskuterade tröja som fotbollslandslagen ska använda är fortfarande under utveckling meddelande den svenska klädjätten.