Annons
Annons


JC Jeans & Clothes förnyar sig, byter namn och drar igång en omfattande höstkampanj. Blåblodade VD:n Marthyn Inghamn berättar och listar samtidigt höstens tre bästa jeansköp. Från 499 till 999 kronor.

***

Det blåser nya vindar i jeanssverige. JC Jeans & Clothes, som är marknadsledande på jeans, byter namn till Jeans Company och drar samtidigt igång en omfattande kampanj med ett myller av mer eller mindre kända svenskar.

Annons
Gilla Cafe.se på Facebook

Marthyn Inghamn är sedan 2011 VD på JC.

På vilket sätt förnyar ni er?
– JC har under ett par år förbättrat en del punkter och i höst faller allt äntligen på plats. De punkter det har handlat om är i korthet att; 1) vi ska fokusera mer på jeans och se till att bli bäst på det. 2) Vi ska bredda målgruppen, så att vi även når de som är över 30 år. 3) Vi ska tydliggöra uppdelningen i butik mellan våra tjej- och killkläder. 4) Vi ska bestämma var vi ska positionera oss rent konceptuellt – JC har tidigare varit ganska tråkigt och barnsligt.


I JC:s höstkampanj blandas modeller, artister och skådespelare med designers och mediaprofiler.

Hur har ni gjort urvalet av människor till kampanjen?
– Kampanjen heter Jeans for all, så vi ville ha en skön blandning av människor i olika åldrar, från 17 till 49 år. Vi har också blandat etniciteter, mångfald, profiler och personligheter, vilket är en cool mix. Vi vill visa den mångfald som finns i Sverige i dag och att vi har jeans för alla personligheter, stilar och former.

Hur många par jeans äger du själv?
– Över 2 000 faktiskt! Men jag har jobbat med jeans i hela mitt liv – bland annat har jag varit på Levi’s i över 20 år. Men jag är ingen jeansnörd som föredrar till exempel ett par 501:or från 1947. I så fall skulle det betyda att vi inte har gjort något bättre på 65 år. Jeansnörd var jag för 10 år sedan.

Om du ska köpa tre nya jeans i höst. Vilka skulle det bli?
– Oj, svårt… De jag har på mig, ett par Crocker 302 (599 kronor). Väldigt smalt ben, lite punkiga men funkar även i finare sammanhang tillsammans med en snygg skjorta. Nummer två får bli ett par Levi’s 508 (999 kr), de är också smala, men är lite bredare över låret – bra om man inte har sparvben som jag. De tredje får bli modellen Sharp från Tiger of Sweden (999 kr), en smal rak passform med lite högre midja. Ett par schyssta everyday-jeans som är väldigt moderna.


Tiger of Sweden, Levi’s och Crocker.


Marthyn Inghamn, VD på JC – och jeansfantast.

Patrik Hedlund

Annons

Dela (3)
Tweeta

Annons


Laddar