Annons
Annons

I kölvattnet av sexton års chefande borde Sverige bäst klädda affärsman – Jesper Kärrbrink kunna ge en hel del råd för karriärlystna män. Vi ringde upp och fick en föreläsning om lönesamtal, shorts på kontoret och hur man egentligen blir chef. Dessutom avslöjar han firmafestens gyllene regel.

Annons

 


Jesper, vilka är dina fem bästa råd för “män i karriären”?
– 1)
Bestäm dig för att klättra. Nämn det i utvecklingssamtal. 2) Ta större ansvar än det du har. Visa att du är ett chefsämne. 3) Om du har en mellanposition – var en bra chef för dem du är chef för nu. 4) Välj chef. Jobba med en chef som anses vara bra, delar med sig och har ett öppet sinne. 5) Ha tålamod.

 

– Jag ger två råd till, 6) Våga ta uppgifter som är lite mer än vad du tror att du klarar av – och klara av det! Gambla lite! 7) Dela med dig. En bra ledare delar med sig och ger sina medarbetare utrymme.


Jag sitter just nu på en halvdaskig mellanposition men vill bli chef – hur ska jag jobba mig uppåt?

– Kom aldrig med ett problem till en chef utan att ha minst en lösning. Att inte ha försökt tänka ut en lösning själv är det värsta jag vet.

– Handlar det om en stor koncern gäller det att se helheten och inte snöa in
på sin egen avdelning. Vad vill min chef? Vad vill mina underordnande?

Var en bra chef och vinn respekt från dina underordnande. Att vara mellanchef är svårt. Ett beslut uppifrån kanske inte gillas av dem som är under dig – då gäller det att klara av att förklara: ”På vår nivå känns det märkligt men..”

– Ta mer ansvar än du har. Om det inte går, visa att du vill ta större ansvar.

Är det verkligen så att män med ambition att klättra – inte får släppa loss på firmafesten?

– Det stämmer. Även om du tyckte att du släppte loss alldeles lagom så kan det vara så att någon på receptionen tycker att ”hmm det där var en farlig kille, kan han verkligen vara chef?” Jag har en gyllene regel: När medarbetarna rufsar mig i håret så går jag hem.

– Självklart kan man fortfarande ha kul men det går liksom inte att köra ”grabbarna-i-bastun-snacket”. Och visst är det så att festen inte tar riktigt fart innan chefen har gått hem.


Kan en chef bära shorts och sandaler på kontoret?

– Nej, såvida man inte säljer surfkläder. Inga ytterligheter på jobbet. Det är en enorm skillnad vilka koder man följer privat och på jobbet. Dyker man upp med shorts och sandaler så reagerar kollegerna. Antingen känner de sig obekväma eller tänker ”va fan nu då, har han helt tappat greppet?”

När man väl har blivit chef. Vilka är de vanligaste felen nya chefer oftast gör?
– Man går in och chefar direkt. ”Nu ska vi göra så här.” Istället för att lyssna. Är du ny på avdelningen kan de som redan är där jobbet hundra gånger bättre än dig.

 

– Man är inte sig själv. Kanske köper en helt ny garderob – kläder som man inte trivs i till en början och tror att man måste börja bete sig på ett helt nytt sätt.

 

– Att försöka klara av allt själv är också ett klassiskt misstag. Att våga fråga om hjälp och kunna ge förtroende till andra är viktigt. ”Wow, dom kan ju faktiskt det här” – var en känsla som slog mig efter en tid på min första chefspost.

Vilka fyra karaktärsdrag definierar en bra chef?

– 1) Att kunna lyssna och förstå människor. 2) Galenskap – på det sättet att man vågar ta nya vägar och ser nya mönster i omvärlden. 3) Självdistans – man är aldrig så bra som man kan tro när man läser tidningen. Det är alltid bolaget och inte jag som ligger bakom något. 4) Helhetstänkande – Att lyfta huvudet ovanför lådan och inte bara se på kostnader och  investeringar. Vart är marknaden på väg och vilka behov kommer att vara aktuella på sikt? Att lösa ett problem och att kunna se vilka konsekvenser lösningen skapar är också viktigt. Har jag skapat ett nytt problem?

Jag vill ha högre lön, vad ska jag tänka på inför lönesamtalet?

– Oftast är det enda intressanta lönsesamtalet just när du har fått positionen. Efter det handlar det mest om justeringar. Att få en stor lönehöjning efter att du har jobbat ett år eller två är väldigt sällsynt. Exempel: ”Varför ska din lön höjas så mycket nu?” ”För att jag har jobbat jättehårt och gjort det och det.” ”Men det har alla andra också.”

 

– Var bestämd när du kliver in. Tänk ”det här ska jag ha för det är jag värd”. Våga ta i lite i löneanspråk och förbered dig självklart genom att ha kollat vad andra på samma position i samma bransch har för löner.

– Har du fått jobbet i en konkurrenssituation med flera andra kan du vara ännu hårdare. Som chef tänker man ”Äh ge honom det då.” Huvudsaken är att man får rätt kille på rätt plats.

Patrik Hedlund

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar