Skip to content

Majoritet i riksdagen vill ha skärpt lag kring mobilförbud vid ratten

Helena Sjögren

Motormännen menar att dagens lagstiftning inte är tillräcklig, och önskar att Sverige gör som resten av EU – förbjuder användande av mobiltelefon under bilkörning.

Just nu håller Transportstyrelsen på att utvärdera den så kallade sms-lagen som kom 2013. Lagen innebär att det är förbjudet att använda mobiler eller annan kommunikationsteknik som tar betydande uppmärksamhet från bilkörningen och därmed hotar trafiksäkerheten.

Men lagen till trots är det fortfarande många som rattsurfar.

– Enligt en enkätundersökning som vi lät genomföra under förra hösten verkar det vara relativt utbrett. Många vet också att det är ett problem, men gör det ändå. Det är också låg kunskap om lagen. Många säger att det är svårt att veta hur man ska följa den i praktiken, säger utredaren Therese Malmström till Motormännen.

Även intresseorganisationens egen undersökning visar att rattsurfandet ökat.

–Det är inte förvånande. Lagen är otydligt och behöver förtydligas, säger Motormännens trafiksäkerhetsansvarige Carl Zeidlitz i ett pressmeddelande.

Med den nuvarande lagstiftningen är det svårt för polisen att bevisa att användningen av mobiltelefon. Med ett rakt förbud skulle det bara kräva en bild eller filmsnutt, säger Carl Zeidlitz.

Enligt en sammanställning som SVT gjorde i december 2016 hade knappt 50 fall hamnat i domstol under lagens två första år.

– Den är uddlös, det är jättesvårt att arbeta utifrån den lagen, säger Fredrik Ståhle, chef inom trafikpolisen i Stockholm, till SVT.

Om utredningen kommer att föreslå en lagändring är ännu oklart, men enligt Motormännen anser majoriteten i riksdagens trafikutskott att sms-lagen måste skärpas.

–Det räcker att ge sig ut i trafiken för att se hur stort problemet är. Det är många som sitter med sina mobiltelefoner samtidigt som de kör bil, säger Johan Andersson (S) till Motormännen.

I dag är Sverige också det enda land i EU som inte har förbjudit användande av handhållen mobiltelefon eller liknande under bilkörning, enligt den så kallade Wienkonventionen.

– Det finns goda grunder att tro att det blir en skärpning. Dagens lagstiftning är inte tillräcklig, säger Johan Andersson till Motormännen.

Credits
Foto:: IBL

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.