Café testar Mini Cooper SE – en eldriven Mini som gör att du slipper besöka radiobilarna på Gröna Lund

Mini Cooper SE

När pop-ikonen Mini blir elbil är det som om cirkeln är sluten. Spännande milstolpe tyckte Cafés biltokige chefredaktör Kristofer Steneberg och tog på sig det glädjefyllda jobbet att testa Mini Cooper SE enligt Cafés testmodell ”Viktigt på riktigt”.

Kristofer Steneberg  |  Publicerad 2020-04-15 14:12  |  Lästid: 3 minuter

Hur snygg är den?

Jag killgissar att det inom bilindustrin har hänt mer under de senaste 20 åren än under de 50 föregående. En Mini är också rejält annorlunda i dag än när den nya generationen introducerades 2001. Men Mini har också hållit kvar vid mycket. Kompromissen att det inte ska vara en helt ny elbil men att det ändå ska synas att du är en batteri-lover är inte helt lyckad. Men om man som jag gillar grundmodellen Mini så är svaret: Den är snygg!

Hur känns den att köra?

Mini Cooper SE är en fjärdedel go-kart, en fjärdedel radiobil, en fjärdedel fin brittisk biltradition och en fjärdedel rally.

Är den samma popkulturella ikon idag?

Varning för lite bilhistoria här: När British Motor Corporation på 1950-talet skulle ta fram en bränslesnål, lätt och kompakt bil sneglade man på Fiat 500. Den bilen blev en succé efter Suezkrisen 1956. Oljan i taket betydde kraftigt höjda bensinpriser och bränslesnåla bilar blev superpopulära. Bilen, som var utrustad med 10-tumshjul, framhjulsdrift och minimalt bagageutrymme, blev en favorit hos skådespelare och artister och fick ganska snabbt hög status – även om den just i Sverige fick smeknamnet Hundkojan. Den figurerade i filmer som The Italian Job och den var förstavalet för popikoner som The Beatles. I dag är det inte samma vibb. Unga känner inte igen arvet och det är inte lika påfyllt med nya ikoner.

Hur lång räckvidd är det på riktigt?

Fullt laddad kan Mini Cooper SE ta dig 234 km på ren eldrift. I själva verket blir sträckan kortare, framför allt eftersom det är så roligt att trycka gasen i botten för att känna det beroendeframkallande suget i magen som tar dig från 0-50 km/h. Längst räckvidd får du med mild körning mellan 30-40 km/h.

Resa till Åre eller skjutsa till förskolan?

Det här är inte en bil där du hänger upp kavajen på en liten galge i baksätet och har säljmöte 50 mil bort. För barnfamiljer som skjutsar och hämtar från träningar och aktiviteter en hel helg rekommenderas att få in rutinen med att stoppa i laddsladden efter varje åktur. Räckviddsångest är dubbel ångest med ytterligare en person i bilen. Med barn i bilen är den eventuellt ännu värre.

Under testet hade vi egentligen inte några större problem med att räckvidden skulle vara för låg. Att den här el-Minin laddar 80 procent av batteriet på 35 minuter är en anledning. En annan anledning är att det numera finns över 5 000 publika laddstationer i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd. 

Är det möjligt att imponera med bilen?

Nej – möjligen för pappor som hänger på elbilsforum. Den är lagom diskret för att passa den svenska lagomheten.

Är den lika snabb som en Tesla?

Nej men upp till 60 km/h är den här bilen sportbilssnabb. Vidare – att komma upp till 100 km/h tar 7,3 sekunder. Och accelerationen är underbar om man som vi gillar det jämna vridmomentet som elfordon har. Det gäller allt från Voi-sparkcykel till elmotorcykeln Cake eller dagens Teslabilar. En smått bisarr grej är dock att Mini Cooper SE klipper vid hastigheten 150 km/h. Konkurrerar inte med Tesla i prestanda men inte heller med prislappen.

Hur låter den?

Utvecklingsavdelningen har lagt stora resurser på att ta fram olika ljud som ska passa en modern elbil. Start och stopp har ett läte som påminner om när en karaktär dör i filmen Jumanji. Retromodernt kanske. När man backar ut bilen är ljudet surrande tonsatt. En smaksak så klart men ljudlöst är ju en bonus med elbilar. Kärlek till det knäpptysta, respektfulla bilkörandet.

Är den prisvärd?

Ja, men det finns så klart andra elbilar i samma klass. Men ingen med samma kulturella kapital, ingen som är baserad på en befintlig bil som blivit en ikon. Med Mini Cooper SE får du ett stycke uppdaterad klassiker - helt överkomligt i pris. Mazda MX 30 till exempel – en crossover-suv med pyttesmå bakdörrar som ligger något under Mini Cooper SE i pris, prestanda och räckvidd. Tesla Model 3 är snabbare och har längre räckvidd. Dyrare. Snart kommer VW id3, en fullmatad tysk med höga ambitioner och liknande prisklass.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2020-04-19 22:11