Café testar Audis elbil RS GT E-tron – en testosterondopad radiobil

Audi RS-GT-E

Cafés Kristofer Steneberg har testkört en elbil som är så kul att den borde vara olaglig.

Kristofer Steneberg | Foto: Audi  |  Publicerad 2021-08-25 10:56  |  Lästid: 4 minuter

Det stora skiftet är här. Inte bara från fossila bränslen till eldrivet, utan även skiftet från Tesla – som det enda vettiga elbilsköpet – till konkurrenterna. Ta Audi som exempel. Det 112 år gamla tyska bilmärket, som förlitat sig på oljebaserade bränslen i över ett sekel, har 2025 hela 30 laddbara modeller varav 20 helt eldrivna. I år är 2 av 10 sålda Audibilar rena elbilar och 4 av 10 laddbara. 

Just den här bilen, Audi GT RS E-tron, är en renodlad elbil. Den har tagit tid att utveckla, framför allt eftersom alla elbilar är bitar i ett stort pussel som Audi försöker lägga inom koncernen, där man delar teknik, bottenplattor och drivlinor med andra modeller i flottan samt andra bilmärken i VW-gruppen. Därtill sker ett omfattande arbete med att göra produktionen grönare, transporterna mer hållbara och materialen mer återvunna. Målet är att göra fabrikerna i Zwickau CO2-neutrala 2025. Detta ska ske genom stora omställningar inom tillverkning, energianvändning och transporter.

När bil-youtubers testar snabbheten hos Audi GT RS E-tron ställs den mot Porsche Taycan Turbo och Tesla Model S Performance. Den som uthärdar alla minuter med skrikande män i snabba bilar inser till slut att det näst intill är dött lopp. Audin är kort sagt sjukt snabb: 0–100 går på 3,3 sekunder och 0–200 på under 11 sekunder. Släktskapet med Porsche Taycan märks. De delar teknik, bottenplatta och drivlina, de är lika låga och har samma karosstyp och laddluckorna är placerade på samma ställe. Körmässigt är det också ganska likt, även om Audin känns aningen mer ombonad och enklare att begripa. Sportbilar med samma prestanda kan upplevas stökigare att köra än en vanlig bil. De trivs liksom bättre vid aggressiv körning. Så är det inte med Audi GT RS E-tron. Visst vill man ta ut bilen på bana, men i vanlig stadskörning trivs den också väldigt bra.

Modell: Audi RS GT E-tron   
Pris: 1,6 miljoner kronor.
Mått: Längd 499 cm, bredd 196 cm, höjd 141 cm.
Vikt: 2 347 kg.   
0–100 km/h: 3,3 sekunder.
Motor: Elmotorer motsvarande 646 hk, 830 Nm.   
CO2-utsläpp: 0 g/km.
Fördelar: Underhållande, blixtsnabb, bekväm.
Nackdelar: Passagerare riskerar åksjuka. Dyr. 

Audi GT RS E-tron sätter högsta möjliga ribba för vad en supersnabb fyrsitsig bil ska vara. Premium och prestige rakt igenom. Jag har dock bestämt mig för att pensionera ordet körglädje. Det har tappat sin betydelse, och jag kommer på det när däcken släpper lite i en kurva. Inte tillräckligt för att det ska bli obehagligt men nog för att ge en rejäl adrenalinkick. Orsaken var såklart det otroliga vrid­momentet på 830 Nm – kraften, öset, draget. Alla som testat en valfri elbil vet hur fint det känns med helt ryckfri, ständig kraft vid gaspådrag.

Precis som sitt syskon Porsche Taycan laddar Audin snabbt. Batterisystemet på 93 kWh kallas Performance Plus hos Porsche men är standard i Audi GT E-tron. Spänningen är 800 volt vilket är dubbel effekt jämfört med många andra elbilstillverkare. Snabbladdning tar 30 minuter från 20 till 80 procent, men då krävs en 150 kW laddstation. Har du en 270 kW laddstation når den nära 30 mils laddning på 22 minuter. Jag tänker dock inte gå in på tillgången på laddare med så hög effekt, utan nöjer mig med att konstatera att utbudet just nu är klent och att bilen i en hemmaladdstolpe når full laddning efter ungefär en natt.

Audi och fyrhjulsdrift är en match made in heaven. De har till och med varumärkesskyddat ordet ”quattro” och har sedan Audi 80 och Audi 100 på 1980-talet gradvis infört fyrhjulsdriften i allt fler modeller. En Moby Dick-inspirerad reklamfilm för snart tio år sedan gick på Superbowlfinalen och avslutades med orden ”världens mest sålda AWD-system”. Stabilt och intelligent, och dessutom är regenereringen härlig. Paddlarna bakom ratten växlar ju inte eftersom det sker automatiskt. I stället är det ett paddeltryck för lite bromsverkan och två för lite mer. Svag inbromsning blir ett sätt att återvinna kraften från ditt rullande fordon.

Så, Porsche Taycan eller Audi GT E-tron? Här är skillnaden så liten att du snarare behöver känna var ditt hjärta ligger. Kul blir det i alla fall. 


Konkurrenterna

Porsche Taycan Turbo

Om dina värderingar säger sport snarare än premium är Porsche Taycan ett bättre val. Delar mycket av tekniken med Audi RS GT E-tron och storleksmässigt är det ingen större skillnad. Men Audi andas lite mer vardagsbil. 1,7 miljoner kr.

Tesla Model S Performance

100 procent digital, kul uppdateringar, underhållande gränssnitt och finurliga effekter. Med en Tesla blir det sällan tråkigt. När den snabbaste versionen Plaid snart kommer till Sverige är det definitivt den snabbaste bil du kan köra. 1,5 miljoner kr.

Polestar 2

Når högt i körklass och rolighet. En rapp och välbyggd bil och visst är det en fördel med alla drag den lånat från Volvo. Fin räckvidd, men sportbilskänslan hos Audi lyser med sin frånvaro. 600 000 kr.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2021-08-25 10:58