Annons
Annons

 

modets-makt_acne

Kavaj, 3 500 kr. Skjorta, 1 200 kr. Fluga, 499 kr. Allt från Acne Jeans.

 

 

MIKAEL SCHILLER, 30

 

Vd, Acne Jeans

Annons

 

 

 

Omsättning:

 

170 miljoner kronor.

 

 

 

Karriär:

 

Handelshögskolan i Stockholm, psykologilärare
på Östra Reals gymnasium, eget fyrverkeriföretag
(Fyrverkeripojkarna), Junior Investment Manager på Spray Ventures 2000, vd på Acne Jeans sedan 2001.

Gilla Cafe.se på Facebook

 

 

 

 

Acne Jeans expanderar kraftigt just nu och söker personal – vilka kvaliteter krävs för att få jobb?

 

 

 

– Affärssinne och/eller en estetisk kompass. Plus hårt arbete.

 

 

 

Ditt bästa tips för den som vill jobba i modebranschen?

 

 

 

– Skaffa butikserfarenhet. Tyvärr har inte jag det.

 

 

 

Berätta om Acne Jeans närmaste satsningar.

 

 

 

– Vi har precis öppnat kontor och showroom intill Centre Pompidou i Paris. Det kommer att vara vår plattform för internationell expansion.

 

 

 

Varför är ett par Acnejeans dubbelt så dyra i USA?

 

 

 

– De kostar 300 dollar – på grund av många mellanhänder och tull.

 

 

 

Sammanfatta Acne Jeans höstkollektion.

 

 

 

– En sofistikerad och individuell look.

 

 

 

Vilket plagg rekommenderar du helst?

 

 

 

– Våra stickade tröjor i merinoull och alla skor. Fantastiska!

 

 

 

Vad har förändrats i svenska killars sätt att klä sig de senaste åren?

 

 

 

– Vi vågar blanda mer mellan dyrt och billigt, dressat och nerklätt, second hand och nytt.

 

 

 

Som vd, vad är du mest stolt över på Acne Jeans?

 

 

 

– Våra medarbetare.

 

 

modets-makt_tiger

Kavaj, 3 495 kr.Skjorta, 995 kr.Byxor, 1 295 kr.Slips, 499 kr. Näsduk, 199 kr. Allt från Tiger.

 

DAVID THUNMARKER, 29

Marknadschef, Tiger of Sweden

 

 

 

Omsättning:

 

Cirka 450 miljoner kronor.

 

 

 

Karriär:

 

Handelshögskolan i Göteborg, managementkonsult på Accenture och Warp Business Advisors, marknadschef på Tiger of Sweden sedan 2003.

 

 

 

 

Vilken är Tigers främsta styrka som varumärke?

 

 

 

– Att vi är ett modeföretag i framkant med över hundraårig skräddartradition (Tiger grundades 1903). Det är helt unikt i Sverige, nästan i hela världen.

 

 

 

Bästa tipset för den som vill jobba i modebranschen?

 

 

 

– Du måste lyssna inåt och göra det du själv tycker är kul, då blir det oftast bra.

 

 

 

Hur har svenska killars klädintresse förändrats de senaste åren?

 

 

 

– Det finns ett helt annat mod bland killar att hitta sin egen stil, vi är snabba på att anamma nya trender och inte rädda för att testa dem. Vi på Tiger gläds såklart åt det ökade intresset för dressat mode. I dag är kavajen en naturlig del i en ung mans garderob.

 

 

 

Vad är temat i Tigers höstkollektion?

 

 

 

– I den yngre Silver Label möter rockabillybandet The Stray Cats en Savile Row-skräddare. I businessorienterade Black Label har designern Fredrik Blank inspirerats av Wall Street och filmen American psycho. Vi talar om ”masculine perfection”.

 

 

 

Vilket plagg vill du helst rekommendera?

 

 

 

– Den korta dubbelknäppta kavajen Teddy som jag har på bilden. Den accentuerar mannens silhuett.

 

 

 

Hur ska man klä sig på en jobbintervju?

 

 

 

– Yta och första intrycket speglar ofta hur personen är. Ta först en titt på arbetsgivaren och bestäm sedan hur du ska styla dig.

 

 

 

Vem vill du helst produktplacera en kostym på?

 

 

 

– Tom Ford. Han skulle behöva en ny svid.

 

 

 

Är du klädd likadant privat som på jobbet?

 

 

 

 

– Ja. Det är få gånger man ser mig i andra kläder än jeans, skjorta, slips och kavaj.

 

 

modets-makt_j-lind

Kavaj, 3 999 kr. Byxa, 1 999 kr. Skjorta, 999 kr. Slips, 999 kr. Allt från J.Lindeberg.

 

MAGNUS SENKE, 40

 

Vd, J.Lindeberg FAB

 

 

 

Omsättning:

 

159 miljoner kronor.

 

 

 

Karriär:

 

Butiksanställd på Team Sportia i Habo, agent och egen produktion av barnkläder, säljare och Sverigechef på Converse, säljare och konceptansvarig på Diesel Sweden, startade Sixty Sweden AB och arbetade som vd. Vd på J.Lindeberg FAB sedan 2005.

 

 

 

 

Vilken är J.Lindebergs främsta styrka som varumärke?

 

 

 

– Bredden i kollektionerna. Vi kan presentera allt från manschettknappar till sportplagg, jeans och kostymer.

 

 

 

Berätta om den nya höstkollektionen.

 

 

 

– Det bästa vi någonsin gjort. Johan (Lindeberg) har tagit kommandot och arbetar som kreativ direktör. Han har tagit tillbaka märket till rötterna, så som det började 1996. Det är en stilig men ändå rockig kollektion.

 

 

 

Vilket plagg rekommenderar du?

 

 

 

– En smal, grå enkelknäppt kostym, den jag har på bilden.

 

 

 

Ditt bästa tips för den som vill jobba i modebranschen?

 

 

 

– Börja i butik, det finns inga genvägar. Och man ska såklart ha ett grundläggande intresse för design, färg och form.

 

 

 

Vad är det bästa med att jobba med mode?

 

 

 

– Allt är nytt två gånger om året. Och ständigt högt tempo.

 

 

 

Berätta om J.Lindebergs närmaste satsningar.

 

 

 

– Nästa månad öppnar vi en flaggskeppsbutik i Köpenhamn.

 

 

 

Hur har svenska killars sätt att klä sig de senaste åren förändrats?

 

 

 

– Tidigare sa man att killar klädde sig stereotypt, så är det inte i dag. Vi vågar blanda mer och köper en egen kavaj i stället för att låna farsans gamla.

 

modets-makt_whyred

Smokingkavaj, 2 500 kr.Skjorta, 1 295 kr.Byxor, 1 400 kr. Näsduk, 400 kr. Allt från Whyred.

 

JONAS CLASON, 39

 

Produktchef, försäljningschef och grundare, Whyred

 

 

 

Omsättning:

 

25 miljoner kronor.

 

 

 

Karriär:

 

Butikschef på Gul&Blå, inköpare på H&M, produktionschef på Carl Lewis/SMTC, tog fram konceptet Tiger Jeans på konsultbasis, grundade Whyred 1998 tillsammans med Roland Hjort och Lena Patriksson-Keller.

 

 

 

 

Bäst och sämst med att jobba i modebranschen?

 

 

 

– Bäst: Att det är glamourösare än att jobba på Scan, man får resa en hel del och träffa fantastiskt kreativa personer. Sämst: Det är ett kopiöst slit från dag ett.

 

 

 

Bästa tipset för den som vill starta eget klädmärke?

 

 

 

– Plugga hårt och lär dig grunderna. Tro på dig själv, gör det du brinner för, det är enda sättet att få någon beständighet.

 

 

 

Hur ser en typisk Whyred-kund ut?

 

 

 

– Allt från en ung technokille som Andreas Tilliander till Lars Norén. Det känns som en framgång att inte kunna sätta fingret på vem det är.

 

 

 

Vad är temat i Whyreds höstkollektion?

 

 

 

– En kort sammanfattning: Woody Allen och Mia Farrow på promenad i Chelsea på Manhattan.

 

 

 

Bästa plagget?

 

 

 

– En rock i äkta Harristweed.

 

 

 

Hur har svenska killars intreesse för mode förändrats sedan ni startade Whyred 1998?

 

 

 

– Intresset har femdubblats, minst. Nu är mode en del av grabbkulturen tillsammans med fotboll och musik. Killar har skaffat sig en medvetenhet och de är pålästa och kräsna när de shoppar.

 

 

Daniel Lindström

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar