Från och med den 29 oktober kommer SL trafikera direktlinjen med en elektrisk bärplansbåt mellan tisdagar och lördagar. Totalt blir det tre turer från Tappström på Ekerö och två från Klara Mälarstrand.
– Vi gör det här för att våga visa vägen i den gröna omställningen till sjöss, säger Gustav Hemming (C) klimat- och infrastrukturregionråd, enligt ett pressmeddelande.
Projektet är ett samarbete med Trafikverket samt båttillverkaren Candela, som även samarbetar med Polestar.
– Det är fantastiskt kul att det här händer i Stockholm först, säger Gustav Hasselskog, vd på Candela.
Laddning av fartyget sker i huvudsak vid Norr Mälarstrand och drivs till 100 procent av elektrisk energi.
Plats för 25 resenärer finns inklusive plats för en rullstol och två prioriterade sittplatser. Fartyget rymmer även upp till fyra cyklar. Elcyklar är däremot inte tillåtna.
– Elsparkcyklar klassas som last (farligt gods) och ska transporteras enligt regler som inte uppfylls på Candelabåten, säger Claes Keisu, pressansvarig, Region Stockholm, till auto motor & sport.
– Den saknar exempelvis utomhusdäck eller särskilt lastutrymme där elcyklar kan transporteras. Läs mer här.
Resan tar i sin helhet 30–32 minuter och marschfarten är cirka 25 knop. Bärplansbåten är av modellen Candela P-12 och är av SL döpt till Nova.
– Vi är stolta över att vi nu kan börja ett historiskt pilotprojekt med att köra bärplansbåt i kollektivtrafiken mellan Stockholms innerstad och Ekerö, tillägger Gustav Hemming.
– Vi kan därmed erbjuda resenärerna en unik Mälarresa som är tyst, snabb och miljövänlig.
Nova trafikerar sträckan fram till augusti 2025 men gör uppehåll under vintern. Giltigt SL-kort gäller.
Artikeln publicerades först på mestmotor.se.