Öppna landskap
Cabförsäljningen går som på räls. Vid millennieskiftet såldes det runt 1 500 cabbar i Sverige, förra året rullade 4 451 nya öppna vagnar ut ur bilhallarna. Och den uppåtgående trenden fortsätter.
Utbudet är maffigare än någonsin och du behöver inte vara börsklippare för att åka öppet – även om det hjälper i vissa fall. Priserna börjar på 193 900 kr för Peugeot 207 och slutar på rejäla 1 950 000 för Bentley.
BENTLEY CONTINENTAL GTC
Den öppna versionen av Continental GT lämnar garanterat ingen oberörd. Utstrålningen är massiv.Det här är en uppenbarelse som får alla andra bilar att se ut som om de var köpta på Konsum.
Utsökt brittiskt hantverk: valnöt, knappar, reglage och handsytt conollyläder med en passform som skulle göra en skräddarsydd Armanikostym avundsjuk.Och en suflettkonstruktion som gör bilen lika tyst i 180 km/h som lyxbilen Mercedes CL 600.
Tyngd, precision, lyx, kraft, komfort,prestanda. Det här 2,6 ton tunga landsvägslokomotivet har allt. Och då blir till och med priset tilltalande. Mer bil kan man knappast få för pengarna.
Motor V12, 5,998 liter
Maxeffekt 560 hk vid 6 100 varv/min
Max vridmoment 650v Nm vid 1 600 varv/min
Acceleration 0–100 km/h – 5,3 sek
Toppfart 312 km/h
Pris 1 950 000 kr
ALFA ROMEO SPIDER 2,2 JTS
Alfa Romeo Brera fick en enorm uppmärksamhet när den kom. Formspråket var så gott som fulländat. Men när den väl kom ut på vägen var det många som undrade om alla hästar var hemma under huven. Den hade behövt mer motor helt enkelt. I öppet utförande är inte effekten lika viktig och 2-litersmotorn på 185 hk i kombination med framhjulsdrift känns faktiskt helt tillräcklig.
V6-versionen med fyrhjulsdrift kostar 80 000 kr mer och de pengarna kan man lägga på något annat i stället. För den enda lilla nackdelen med den här bilen är att man sitter lite för högt upp för att slippa fartvinden helt. Annars är detta den klart mest tillfredsställande partnern längs sommarvägarna i år. Eller varför inte slarvigt parkerad utanför något av stans espressohak.
Motor Rak 4 cyl, 2,198 liter
Maxeffekt 185 hk vid 6 500 varv/min
Max vridmoment 230 Nm vid 4 500 varv/min
Acceleration 0–100 km/h – 8,8 sek
Toppfart 222 km/h
Pris 389 000 kr
AUDI TT ROADSTER 3,2 QUATTRO
Med tysk precision i allt från kvalitetskänsla till komfort, väghållning och fällning av suffletten är TT Roadster en perfekt färdkamrat på semesterresan. Audis formspråk drar lika mycket åt modernism som retro i en ovanligt tilltalande kombination.
Bilen finns med två motorval, varav den större varianten med v6:an ger mer av tyngd och kraft och den fyrcylindriga motorn med framhjulsdrift mer sportig känsla. Men TT Roadster är i båda versionerna egentligen mer av en glidare än en sportbil och till dessa egenskaper passar faktiskt sexan bättre. En bekväm sol-och-vårar-bil som också duger bra till längre resor. Extra plus för Audis numera klassiska fyrhjulsdrift.
Motor V6, 3,189 liter
Maxeffekt 250 hk vid 6 300 varv/min
Max vridmoment 320 Nm vid 2 500 varv/min
Acceleration 0–100 km/h – 6,2 sek
Toppfart 250 km/h
Pris 420 000 kr
PEGUOT 207 CC 1,6T
Efter succén med 205 CC, som kom 1985 har Peugeot hållt traditionen med små pigga cabbar påtagligt levande. Det senaste tillskottet är 207 CC. Den här gången har man gett efter för den centraleuropeiska trenden och byggt en plåtcab.
Även om precisionen inte är lika god som hos BMW så är 207 CC minst lika användbar vintertid som sin tyska, prestandaorienterade överman. Peugeot lockar i stället med andra attribut. Det här är en folkcab av modernt snitt. Moderat prissatt, snyggt formgiven och inte alldeles utan styrka och finesser.
Motor Rak 4 cyl, 1,598 liter
Maxeffekt 150 hk vid 5 800 varv/min
Max vridmoment 240 Nm vid 1 400 varv/min
Acceleration 0–100 km/h – 8,6 sek
Toppfart 210 km/h
Pris 193 900 kr
OPEL GT
Nytolkningen av Opels GT-modell som fanns mellan 1968 och 1973 är en ovanligt lyckad comeback. Den här gången har man satsat på en öppen bil som faktiskt är lika snygg med suffletten uppe som nere. Och den här gången är sportbilsambitionerna mycket tydligare.
GT biter sig fast i kurvorna som en kobra i ett stövelskaft, accelererar som en frustande vildsvinshanne och bjuder rent allmänt på ett mycket mer djuriskt och rått beteende än man är van vid från den här typen av mindre sportcabbar.
Att bilen dessutom är bakhjulsdriven tackar man lite extra för. Och det är ingen tvekan om vilken modell man vill sno kunder ifrån – se upp Mazda Miata, ni har nu blivit varnade!
Motor Rak 4-cyl, 1 ,998 liter
Maxeffekt 264 hk vid 5 300 varv/min
Max vridmoment 353 Nm vid 2 500 varv/min
Acceleration 0-100 km/h – 5,7 sek
Toppfart 229 km/h
Pris 299 000 kr
BMW 335i CABRIOLET
Med den nya öppna 3-serien har bmw bestämt sig för att sätta plåttak på modellen. Och vilket plåttak sedan. Passformen är perfekt, och att se taket öppnas och stängas är som att se Cullbergbaletten dansa fram längs tiljorna på Operan.
Även i övrigt är det här en bil i fullständig balans. Man måste pressa den hårt innan handsvetten bryter fram. Inte den minsta flex i karossen, en fjädring som är både bekväm och sportig och maffiga prestanda gör BMW 335i till en härlig kombination av sportbil, glidare och vardagsvagn. Jo faktiskt, det här är en cab som går att använda i de flesta lägen och klimatzoner. Frågan är bara vem som vill köpa en kupé nu när cabben också har plåt i taket.
Motor Rak 6 cyl, 2 979 liter
Maxeffekt 306 hk vid 5 800 varv/min
Max vridmoment 400 Nm vid 1 300 varv/min
Acceleration 0–100 km/h – 5,8 sek
Toppfart 250 km/h
Pris 483 000 kr
Willy Priske