Hoppa till innehåll

Strandberg: ”Power ligger bakom årets dummaste reklamkampanj”

Om du ser till att snabbt bli gravid kan du vinna ett presentkort på Power – det är premissen för årets antagligen mest tveksamma PR-trick.

Elektronikkedjan Power presenterade nyligen en kampanj som kan vara det mest tondöva vi sett i det här landet på mycket länge. Om en kund kan bevisa en graviditet inom 30 dagar från ett köp hos dem, så får man den summan tillbaka i form av ett sorts tillgodokvitto.

– Hemelektronik får ofta skulden för att svenskar inte skaffar barn. Vi vill i stället visa att den kan vara en språngbräda för att bilda en familj. Om en ny tvättmaskin eller dator kan bidra till att Sverige får fart på barnafödandet igen, så är vi glada att bidra med det, säger Powers marknadschef Eddie Hernandez i ett pressmeddelande.

Vad menar Hernandez? Tror han att anledningen till att svenskar inte får fler barn är för att det inte funnits ett presentkort i potten? Det har ingenting att göra med en minst sagt osäker ekonomi, svindyra bostäder, eller ett bedrövligt globalt säkerhetsläge. Nej, nej. Vi har bara behövt den där extra lilla moroten för att se till att bli gravida.

”Älskling, vi tänkte ju vänta med det här med barn lite till, men nu har ju Power den här tävlingen…”

Det finns många skäl till att det inte handlar om att bara skaffa barn.

Och nu fattar jag att jag kommer in och sabbar den roligt bubbliga stämningen som säkert rådde när idén till den här kampanjen föddes. Men för alla som har problem med ofrivillig barnlöshet måste den kännas helt obegripligt verklighetsfrånvänd. Att det enda som skulle hindra en graviditet skulle vara ett tillgodokvitto hos en elektronikkedja.

Att anledningen till att ett par inte får barn skulle vara att de inte kommit på tanken att ha sex med varandra. Och att det som får dem att börja ligga är möjligheten att vinna en fet gamingdator.

Det är så aningslöst från Power att det på ett plan nästan blir roligt.

Jag förstår att all reklam inte riktar sig till alla, men samtidigt existerar ingen reklam i ett vakuum. Jag är också övertygad om att Eddie Hernandez och hans kollegor på Power inte menade illa när de okejade “bebis-bonusen”. Trots det, och trots att det är några månader kvar av 2025 tror jag att vi är ganska redo att utse årets absolut minst genomtänkta reklamkampanj.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.