Den största tekniska nyheten är att kollektionen för första gången någonsin erbjuder möjligheten till livesändning. En funktion som helt klart verkar underlättas av den förbättrade kameran och ljud- och mikrofonsystemet. Allt paketeras tillsammans med en helt omgjord app och ett snyggt laddningsfodral.
Live-sändningsfunktionen gör det möjligt för innehållsskapare att sända sina upplevelser och POV i realtid, hands-free. Användaren kan växla mellan glasögonen och telefonens kamera för Instagram Live eller Facebook Live i upp till 30 minuter.
Ray-Ban Meta Smart Glasses har tagit ett stort steg framåt när det gäller ljud- och kamerakvalitet. Kameran har uppgraderats från 5 MP till en ultravid 12 MP, vilket möjliggör foton av bättre kvalitet än tidigare och dessutom 1080p-videor i porträttläge. De diskreta högtalarna har nu ökad basrespons och brusreducering, vilket man i ett pressmeddelande uppger förbättrar den övergripande ljudkvaliteten.
Varje par glasögon är utrustat med fem inbyggda mikrofoner för att stödja smidig växling mellan musik och samtal, samtidigt som användaren fortfarande kan höra omgivande ljud och vara uppmärksam på världen omkring sig.
Som en kul krydda finns det även möjlighet att välja färg på bågar och linser samt andra detaljer för att skapa ett lite extra personligt par glasögon.
Ray-Ban Meta-kollektionen finns tillgänglig för köp den 17 oktober på Ray-Bans butiker, Ray-Ban.com, Meta.com samt utvalda EssilorLuxottica-återförsäljningsbutiker.