Hoppa till innehåll

Recension: Taylor Swifts album Midnights är något av det bästa hon gjort

Jonas Strandberg

Cafés Jonas Strandberg recenserar Taylor Swifts album Midnights och är mycket positiv.

Taylor Swifts tionde album Midnights är någonting väldigt nytt. Det finns ett visst släktskap med 2017 års Reputation, men ett mycket vagt släktskap. Som en sån där kusin man vet finns, men som bor för långt bort och som är i en märkligt arg fas, så man ”hinner” inte riktigt ses. Missförstå mig inte, jag tycker inte illa om Reputation. Det råkar bara så att jag är mer av en Red-man.

Midnights är ett album som känns skrivet för att köra bil mitt i natten till. Om den beatorienterade ljudbilden för tankarna till Reputation så känns det som att låttexterna inte hade kunnat finnas om Swift inte först fått göra de mer lågmälda, väldigt textorienterade Folklore och Evermore under 2020. När hon vågar skriva sina mest personliga rader hittills och dessutom klär dem i en mörkt gnistrande Kavinskydräkt blir resultatet ingenting annat än fantastiskt. Då känns det dessutom självklart att Lana Del Rey gästar på spåret Snow On The Beach.

Det finns många engagerande ögonblick på albumet, men ett som sticker ut extra mycket är hur You’re On Your Own, Kid bygger upp, upp, upp och sedan går över i Midnight Rain. Då går det extra mycket igenom hörlurarna hur lustfyllt det måste ha varit att skapa den här skivan tillsammans med mångåriga samarbetspartnern Jack Antonoff.

På samma gång som Midnights är 13 utmärkta singlar är den också ett helgjutet popalbum. Och dessutom ett av de absolut bästa Taylor Swift gjort. Ett album att ta med sig i höstnatten.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.