Annons
Annons


Paris, första veckan i juli 2007.
På den stenbelagda innergården på italienska ambassaden på rue de Varenne i Saint Germain har en lång zebrarandig matta rullats ut.
En kvinnlig tv-reporter från Italien, klädd från topp till tå i Roberto Cavalli, gör en
exalterad ståuppa där den pampiga sekelskiftes-byggnaden skuggar morgonsolen.
Ett par amerikanska journalister anländer i specialchartrade svarta BMW:s och serveras genast leopardprickiga lyxbiskvier.
Jo, jag har nog kommit rätt.
Jag är i Paris, som enda svenska herrmodejournalist, för att intervjua den italienska modeskaparen Roberto Cavalli, 67, med anledning av höstens designsamarbete med H&M.
Torsdagen den 8 november släpps kollektionen ”Roberto Cavalli at H&M” i 200 utvalda H&M-butiker över hela världen. På herrsidan består kollektionen av omkring 20 plagg plus underkläder och accessoarer.
När nyheten släpptes tidigare i år höjde jag och många modejournalister med mig ett förvånat ögonbryn. Skulle Cavallis lyxkitschiga stil – blingbling, massor av blottad hud och en grav fäbless för leopardmönster – verkligen gå att översätta till kläder för den breda massan?
Cavalli själv verkar nog så medveten om att det är två skilda världar som krockar i ”Roberto Cavalli at H&M”. När jag frågar honom vad som är roligast med H&M-projektet garvar han:
– Att alla äntligen får råd att köpa mina kläder!

Annons

artikelbild_2_cavalliintervju
Cavalli med Halle Berry vid lanseringsfesten i Rom i förra veckan.

H&M:s designchef Margareta van den Bosch är något mer översvallande när hon i Paris kommenterar årets val av Roberto Cavalli:
– Cavalli har skapat en egen ikonisk värld av färger och tryck och en stil som är full av fantasi. Här finns det inget utrymme för blyghet. Roberto Cavallis kollektioner står för en positiv livsstil präglad av glamour.

Vi ska förstås prata mer om det här.
Samt om Hollywoodikoner, konsten att klä sig sexigt som man… och Kate Moss.
För två år sedan stoppade H&M under stort tumult sin reklamkampanj med den brittiska supermodellen för Stella McCartney-kollektionen när det avslöjades att Moss tagit kokain.
När det stormade som mest och flera andra modehus, bland annat Burberry och Dior, ställde sig tveksamma till ett fortsatt samarbete med Moss så gjorde Cavalli tvärtom – och bokade henne direkt för sin vårkampanj 2006.
Den här instinkten att gå emot koventioner och utmana det som brukar kallas ”god smak” löper för övrigt som en röd tråd genom den excentriske Roberto Cavallis karriär.

Cavalli föddes i Florens 1940.
Hans pappa var skräddare och far-fadern, Giuseppe Rossi, känd impressionistisk konstnär. Redan när Roberto Cavallis första kollektion presenterades 1972 fanns de i dag typiska ingredienserna med – sexiga skärningar, färg och naturinspirerade mönster.
På 1980-talet jämfördes han ofta med Gianni Versace och under 1990-talet exponerades hans glamourösa klänningar regelbundet i fotoblixtarna på röda mattan, burna av artister som Madonna och Mary J Blige eller skådespelare som Sharon Stone och Gwyneth Paltrow. Till Cavallis celebrityposse räknas i dag namn som Lenny Kravitz, Kate Moss, Adrien Brody, Jennifer Lopez och Beyoncé Knowles.
Men Cavallis kläder har inte alltid varit samma lukrativa business som i dag.
Konkurrensen med nämnda Versace på 1980-talet, och det mer minimalistiska modet under nästa decennium, dämpade intäkterna så mycket att Cavalli efteråt har erkänt att han faktiskt övervägde att lägga ner sitt företag.
Cavalli har själv tillskrivit sin fru, Eva, mycket av äran för comebacken.
Han träffade henne under en Miss Universum-tävling på 1970-talet. Roberto
satt i juryn, Eva var Miss Österrike. Roberto var 37 och frånskild, Eva var 18 och student.

I dag har de varit gifta i mer än 20 år och har tre barn ihop. Sedan länge är de också kollegor – Roberto designar kläderna och Eva ägnar sig åt ”det andra”: reklamkampanjer, licenser, parets restaurang i Milano och inte minst räken-skaperna – i dag om-sätter före-taget flera hundra miljoner dollar årligen.
Hur länge parets samarbete varar återstår kanske att se. Kort efter Cafés intervju med Cavalli i Paris rapporterade New York Post om skilsmässorykten. Enligt tidningen ska det bero på Evas ”intensiva vänskap” med playboyen Tommaso Buti, som tidigare varit gift med tjeckiska supermodellen Daniela Pestova.

Men tillbaka till mitt besök i Paris: Karl Lagerfeld inledde H&M:s
samarbeten med externa designers 2004. Det fortsatte med Stella McCartney 2005 och avantgardisterna Viktor & 2006.

 

Temat för ”Roberto Cavalli at H&M” är fest. I
herrkollektionen innebär det bland annat en svart smoking, en djupt
marinblå kostym, tunna skjortor i silke, en dressad farfarströja, en
mockajacka, en trenchcoat och en svart grovstickad kofta som knyts i midjan.
Looken är oväntat ren och avskalad, nästan skandinaviskt minimalistisk.
De enda färger som förekommer är svart, vitt, marinblått och mörkbrunt.

artikelbild_1_cavalliintervjuBild ur kampanjen för Cavalli at H&M

– När jag ritade herrkollektionen ville jag ha kläder som fungerar
både till fest och vardags, förklarar Roberto Cavalli och drar ett
djupt bloss på sin cigarr.

Fokus ligger på de dressade delarna men som ett exempel kan du byta ut
smokingbyxorna mot mörka jeans och du får direkt en mer casual look.

Roberto Cavalli är själv klädd i jeans, boots, svart skjorta, svart smokingjacka och solglasögon. Att det blivit några cigarrer genom åren hörs tydligt när han pratar.
Mest nöjd säger han sig vara med smokingen han ritat för H&M.
– Den har du mest användning av. Men jag tycker att den bruna mockajackan, med ett svagt tigermönster, är väldigt mycket jag.

Återigen det där rökiga garvet, innan han berättar att hans ”si!” till H&M föregicks av en del interna kontroverser.
– Jag blev förvånad när jag fick frågan. Alldeles häpen, om jag ska vara ärlig. Mitt modehus står för lyx, glamour och högsta kvalitet. Detta är väl inte det första man förknippar med en klädkedja som h&m. En hel del av mina anställda var också skeptiska, men jag kände instinktivt att detta var en fantastisk utmaning för mig som designer. Jag vill tillföra h&m ett stänk av glädje och drömmar och introducera mitt arbete för en ny publik.

Vid 67 års ålder, hur hänger du med i nya populärkulturella trender?
– Genom att träffa unga människor, jag avskyr att umgås med folk i min egen ålder.
Att gå på en undergroundklubb på Manhattan och se hur gatans mode rör sig framåt, det är det mest givande jag kan göra. Det är alltid de unga jag tänker på när jag designar.

Vilka kändisar, döda eller levande, skulle du helst vilja klä i dina kreationer?
– Marilyn Monroe, Rita Hayworth och Audrey Hepburn. Jag älskade dem alla och saknar den typen av stjärnor i Hollywood i dag.

Du är mest känd för att göra sensuella klänningar som hyllar kvinnokroppen. Hur ska en man bli sexig i dina herrkläder?
– För en man sitter inte sexigheten i själva plagget, utan i hur man stylar det. En uppknäppt skjorta under en figurnära smokingjacka antar jag att kvinnor tycker är sexigt.

Vilka plagg är basen i en herrgarderob?
– Kostym, skjorta, jeans, skinnjacka, t-shirt och en rock.

Innan vi skiljs åt tar jag upp Kate Moss med Cavalli. När Moss enligt pressen ”gömde sig” efter kokainskandalen var hon i själva verket med Cavalli och fotograferna Mert Alas och Marcus Piggot på Ibiza – och jobbade för fullt.
Den här hösten syns både Kate Moss och den ännu mer kontroversielle expojkvännen Pete Doherty i Roberto Cavallis kampanj.
– Jag gillar verkligen inte hans livsstil, men som rockmusiker är han en ikon för många unga. Många frågade mig varför jag använde Kate direkt efter drogavslöjandet. Men jag har alltid älskat hennes utseende och personlighet och hon har alltid varit extremt professionell mot mig. Jag är emot droger i alla dess former, men jag är en kläddesigner. Mitt jobb är inte att lägga mig i folks privatliv. Mitt jobb är att göra kläder.

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar