Hoppa till innehåll

7-Eleven släpper semla med S-märke – årets mest hädiska semmelvariant?

Två semlor på en bräda
Robin Åberg.

Förbered er alla puritaner, denna skapelse är bara början på semmelstormen.

Det är den tiden på året då bagare (och PR-avdelningar) tävlar om vem som blir den nya semmelwrappen, den semmelinnovation som kanske varit mest långlivad av dem alla. Frågan är om 7-Elevens senaste påhitt kan bli en hit.

De kallar den för S-semlan och namnet kommer från kombinationen av två söta svenska klassiker – Semlan och S-märket.

Kombinationen av godis och bakverk låter som något ur en skräckfilm för tandläkare men här är det inte det söta 7-Eleven vill åt, utan det sura. De butiksgräddade bullarna fylls med äppelkompott istället för mandelmassa och den vispade grädden toppas med ett S-märke och surt S-märkepulver.

– Självklart kommer vi även att sälja de traditionella semlorna men vi brukar ta fram en produkt som är nytänkande och stjärnan för året. I år ville vi prova något helt nytt och kombinera en älskad sötsak med en annan – godis och bakverk tillsammans. S-Semlan har en härligt syrlig och frisk smak och sticker ut från de klassiska smakerna, säger Lorance Ljungqvist, Kategorichef på Reitan Convenience i Sverige.

S-Semlan finns i alla 7-Elevens butiker i standardstorlek och i ett miniformat.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.