Skip to content

så började allt – sns

joel

Då. Två unga killar med ett abnormt intresse för sneakers. Nu. Ett mångmiljonföretag erkänt världen över. I år firar Erik Börjessons och Peter Janssons Sneakersnstuff tioårsjubileum. Här är historien om hur allting startade. Berätta om era första stapplande steg. –    Vi jobbade tillsammans i en sportbutik och hade tappat motivationen till att hela tiden jobba … Continued

Då. Två unga killar med ett abnormt intresse för sneakers. Nu. Ett mångmiljonföretag erkänt världen över. I år firar Erik Börjessons och Peter Janssons Sneakersnstuff tioårsjubileum. Här är historien om hur allting startade.

Berätta om era första stapplande steg.
–    Vi jobbade tillsammans i en sportbutik och hade tappat motivationen till att hela tiden jobba åt någon annan, berättar Erik. I samma veva åkte vi på semester ihop till USA. Där var sneakervärlden mycket större och vi kände genast att det fanns ett behov av någon som sålde sneakers i Sverige i syfte att ha på gatan i stället för enbart till träning.
–    Några vänner frågade oss om vi kunde köpa skor åt dem när vi var där, fortsätter Erik. Så det gjorde vi. Och nästa resa packade vi ingenting utan köpte i stället väskor på plats som vi fyllde med sneakers. Säkert hundra par var, haha.

Och där började affärerna?
–    Ja, vi var ju tvungna att lägga på några hundralappar för varje sko vi köpte, säger Peter. Och märkte rätt fort att ”det här kan vi ju tjäna pengar på”.

Hur långt var steget från att bara sälja till vänner, till att starta en fysisk butik?
–    I början tänkte vi bara starta en webbutik, säger Erik. Men så blev vi tipsade om en ledig lokal på söder, lite längre bort här på Åsögatan. När vi såg lokalen hade den jättestora skyltfönster och vi tänkte ”varför inte göra en butik av det här också?”.

Hur marknadsförde ni er innan öppningen?
–    Vi var med i en artikel i Café stil innan vi öppnade, och det var ju riktigt bra för oss, säger Peter och skrattar. Den var det tuffaste man kunde läsa på den tiden.
–    Ja, och så ställde vi skor i skyltfönstrena också, fyller Erik i.

Var det ett smart knep?
–    Ja, båda sakerna var suveränt bra för oss, berättar Erik. Det resulterade i att folk köade utanför butiken dagen då vi öppnade. Och vårt lager tog slut på en vecka. Det var nästan lite panik, ”vad gör vi nu, vi har inga varor kvar?” Så vi fick åka ganska frekvent till USA där ett tag.

Så det gick riktigt bra vid premiären, men vad hände sedan, var det tufft i början?
–    Nej, tuffheten kom långt senare, säger Erik. Det var faktiskt väldigt lätt för oss i början. De fyra första åren gick det spikrakt upp. Det var helt overkligt och vi förstod inte riktigt vad som hände.

Ni sålde ganska bra med andra ord?
–    Vi sålde mycket ja, men 2004 nådde vi ett slags tak, förklarar Erik. Vi kom inte längre. Alla kostnader kom ikapp oss och då blev det helt plötsligt tuffare. Utan att känna av marknaden hade vi öppnat två nya butiker, en i city och en i Malmö, och bytt vår plattform på nätet. Helt plötsligt var vi tvungna att ta stora ekonomiska beslut.

Som vad då till exempel?
–    Vi fick stänga ner butiken i city, flytta Malmöbutiken till en mindre lokal med bättre läge och säga upp 70 procent av vår personal, säger Erik.

Men ni överlevde?
–    Jajemen, det gjorde vi, säger Erik stolt. Det tog ett par år att komma in i rätt fas igen. Men nu står vi här tio år senare och är kända i sneakerkretsar världen över, något vi aldrig hade trott vid start.

Jacqueline Joo

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.