Är det en sedan, en fastback eller kanske en suv med identitetskris? Volvo själva definierar sin nya eldrivna lyxmodell ES90 som ”en klass för sig”, där elegansen hos en sedan kombineras med anpassningsförmågan hos en fastback och rymligheten och markfrigången hos en stadsjeep. Vi åkte till franska Rivieran för att provköra modellen tidigare i höstas, och vi är de första att skriva under på beskrivningen.

ES90 är utan tvekan en imponerande bil – och tveklöst en av de tystaste på marknaden. Faktum är att vi inte har hört så här lite vägljud sedan vi provkörde Volvo EX90 i Kalifornien förra året. Men så bygger också ES90 på samma SPA2-plattform, om än med uppdaterad och betydligt mindre buggig teknik. Det är också den första Volvobilen med 800-voltssystem, för längre räckvidd (upp till 70 mil) och snabbare laddning (10–80 % på 22 min) än någon annan eldriven Volvo.

Interiören i ES90 är lyxig och ombonad, komforten är svårslagen, materialvalen är påkostade och kupén rymlig och luftig. Konstigt vore väl annars för en bil på fem meter. Att varumärket numera spelar i samma liga som premiumtillverkare som Audi, BMW och Mercedez-Benz är uppenbart.

Vem som faktiskt kommer att köpa ES90 är desto mer oklart. Intresset för sedaner är begränsat i Sverige och grundpriset på strax under miljonen kommer definitivt att skrämma bort många elbilsspekulanter. Vågar man gå mot strömmen och lätta på lädret lär man dock inte bli besviken. Alla andra Volvo-spekulanter kan med gott samvete vänta in lanseringen av den förmodat storsäljande EX60 som lanseras i januari.
Pris från 913 000 kr.

Artikeln publicerades ursprungligen hos Cafés syskonsajt King.