Hoppa till innehåll

Så bra är Volvos nya värsting-SUV EX90

Tyst, snygg, trygg – och svindyr. Är Volvos nya el-suv värd pengarna? Café åkte till Kalifornien för att provköra sjusitsiga flaggskeppet EX90.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, brukar det ju heta. I svårt försenade EX90:s fall prövas det påståendet till bristningsgränsen. Volvos helelektriska flaggskepps-suv lanserades under pompa och ståt under ett världsevent i Kungsträdgården 2022 och har sedan dess dragits med otaliga förseningar, orsakade av bland annat mjukvarustrul och problem med bilens avancerade teknik. Elbilsspekulanter som lade sina beställningar när orderböckerna öppnade blev nyligen informerade om att det preliminära leveransdatumet skjutits fram ytterligare, till våren 2025 – 2,5 år efter att de första orderna gick igenom.

Foto: Volvo.

Knäckfrågan på allas läppar: Är bilen värd väntan? Efter en exklusiv provkörning i Kalifornien i september tyder faktiskt det mesta på det. Åtminstone om man har minst en miljon kronor i bilbudget. EX90, som har beskrivits som en ny era för Volvo Cars, är den största bil som Volvo någonsin tillverkat. Det är också den kralligaste. Och dyraste. Grundpriset ligger på 997 000 kr. Eller drygt 14 000 kr i månaden för privatleasing och 1 000 mil/år. 

Foto: Volvo.

Bilen som Café provkör på ett soldränkt Highway 1 och snirkliga kaliforniska bergsvägar går under namnet Twin Performance och är föga förvånande utrustad till max, med fyrhjulsdrift, 624 km räckvidd, 517 hästkrafter och en acceleration 0–100 km/h på 4,9 sekunder. Det första man slås av är hur tyst och komfortabel bilen är. Kupén, inspirerad av det sobra skandinaviska vardagsrummet, har en lyxig och återhållsam interiör och är näst intill ljudlös, det illa underhållna amerikanska underlaget till trots. Till dess att du startar ljudsystemet från Bowers & Wilkings, vill säga. De 25 högtalare som finns strategiskt utplacerade runt om i kabinen (inklusive nackstödet) pumpar ut omslutande välljud i premiumklassen och har finjusterats av ingenjörerna på Abbey Road Studios i London. Dolby Atmos-stödet förstärker ljudupplevelsen ytterligare, med en imponerande fyllig och detaljrik ljudbild. 

Foto: Volvo.

EX90 är både stor (över fem meter lång) och tung (2,7 ton) men ger trots detta ett överraskande slankt och följsamt intryck. Körningen är lätt, mjuk och behaglig – helt enligt vad man kan förvänta sig av en familjebil i miljonklassen. Precis som i syskonbilen Polestar 3, som bygger på samma plattform och byggs i samma fabrik, finns en stor stående pekskärm, en mindre skärm framför ratten och en heads up-display som speglar den viktigaste körinformationen. Och precis som hos Polestar baseras systemet bakom pekskärmen på Googles mjukvara, vilket alltid är ett plus. 

Foto: Volvo.

En av EX90:s viktigaste usp:ar är den ljusradar, eller Lidar, som sitter ovanför vindrutan, blixtsnabbt läser av omgivningen och framtidssäkrar bilen för autonom körning. En sådan funktion måste dock godkännas innan den får användas. Till en början används radarn endast för att samla in data åt bilens vanliga aktiva säkerhetssy-stem. Även funktioner som Apple CarPlay, automatisk inbromsning inför kurvor, automatisk säkerhetsbromsning för korsande trafik och plug & charge står på Volvos ”att göra”-lista, vilket har resulterat i en del befogad kritik från motorjournalistkåren. 

Foto: Volvo.

I det stora hela är dock EX90 precis det som många elbilsentusiaster hoppats på. Till en väl tilltagen prislapp. Men, för att avsluta med ännu ett välbekant ordspråk: Smakar det så kostar det.

Cafés chefredaktör Joel Ågren under provkörningen av EX90 i Kalifornien tidigare i höstas. Foto: Volvo.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.