Hoppa till innehåll

Så många svenskar gör minibartricket

Jonas Strandberg

En ny undersökning avslöjar en del sanningar om våra och våra skandinaviska grannars relationer till minibaren.

Har du nånsin tagit något från minibaren och lagt tillbaka motsvarande produkt från närmsta matbutik? Inte? Okej, vilket helgon du var då. 23 procent av alla svenskar har i alla fall gjort det enligt en ny undersökning från Hotels.com som kartlägger svenskarnas relation till minibaren. Vad har man mer kommit fram till i den här mycket specifika undersökningen? Något som sticker ut?

Varannan svensk (51%) minns att de blev tillsagda som barn att aldrig röra minibaren när de bodde på hotell med familjen. En av tre anser att minibaren är en lyxig del av hotellvistelsen, och en femtedel av deltagarna i undersökningen erkänner att denna lyx har gjort dem mer benägna att ta något från minibaren som vuxen. Förbjuden frukt och så vidare.

Läsk (29%), chips (29%) och bubbelvatten (25%) är exempel på måsten i en minibar. Samtidigt vill vi i viss utsträckning även ha lyxprodukter som champagne (36%), chokladpraliner (35%) och fina ostar (34%). En del önskar även sushi (15%) och märkligt nog wagyu-biff (5%).

Svenskar, norrmän och danskar är överens om att det viktigaste i en minibar är läsk. Danskarna verkar törstigast då de fyra viktigaste ”måstena” är drycker, med öl på en för danskar chockerande låg andra plats, medan chips tar hem andra platsen i Sverige och Norge.

Mer än en av fyra (26 %) skandinaver erkänner att de tagit något från minibaren och sedan lagt tillbaka motsvarande produkt från en matbutik, däremot norrmännen gör det i störst utsträckning (31%), följt av danskarna (26 %) och prydast av alla är faktiskt svenskarna (23 %).

Undersökningen genomfördes av OnePoll mellan 4–8 april 2024 på uppdrag av Hotels.com och totalt deltog 2000 svenska vuxna.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.