Hoppa till innehåll

Här är svenskarnas minst populära streamingtjänst

En omfattande undersökning visar nu vilka streamingtjänster vi föredrar och vilka som får kämpa lite mer för att slå sig fram.

MMS publicerade nyligen en undersökning över vilka streamingtjänster som är populärast bland svenskarna. Guldmedaljen innehas fortfarande av Netflix som används av 65 procent, men striden där under är väldigt jämn. Viaplay, Max och Disney + ligger alla på en delad andraplats (35 procent).

Youtube Premium är den reklamfria versionen av Youtube och används bara av 9 procent. Kanske för att de andra tjänsterna jobbar med att man betalar för att få något trevligt, snarare än för att få slippa reklam för nätkasinon.

Magnus Anshelm som är vd på MMS kommenterar resultatet.

”Mycket kan sägas om konsumenternas förhållande till streamingtjänster, men två saker är helt säkra. För det första minskar inte tillgången trots hård press på hushållens ekonomi. För det andra väljer konsumenterna att ha tillgång till flera olika tjänster utifrån intresse och preferenser. Man kan till exempel se att barnfamiljer i större utsträckning väljer Disney Plus, medan de sportintresserade ofta väljer Viaplay, TV4 Play Plus eller Discovery Plus (numera Max). Trots detta finns ändå utrymme för uppstickare som Amazon Prime Video och Skyshowtime.”

Vilken tjänst hamnar då längst ner på listan?

Bild: MMS

Sappa Play är en tjänst som tydligen finns, men som enligt MMS bara används av en enda procent. Man hoppas för Sappas skull att de kan vända den trenden och kanske nästa år slå vad som ser ut att vara en av de största rivalerna, Telenor Stream.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.