Hoppa till innehåll

Så tågluffar du i Indien – allt du behöver veta

Per J. Andersson

Tågluffa i Indien är enklare och bekvämare än du tror. Glöm överfulla kupéer och resenärer som sitter på vagnstaket. Säg hej till bekväma sovkupéer och förstklassig mat som serveras vid din plats.

Indien är det land i världen som har flest tåg och mest räls. Några siffror: 11 000 mil järnväg, 7 000 stationer, indierna gör 11 miljarder tågresor om året, medan statliga Indian Railways, som har monopol, stoltserar med 1,5 miljoner anställda. Självklart kan man tågluffa i ett sådant storslaget tågland.

Några av de längsta tågresorna i världen – efter Transsibiriska och några australiensiska och kinesiska tågsträckor – är Vivek Express från Dibrugarh i nordöstra delen av landet till Kanyakumari på Indiens sydspets. Den 430 mil långa resan tar 82 timmar. 

Det finns också ett tåg från Jammu i nordvästra Indien ner till sydspetsen, en sträcka på 363 mil som tar 71 timmar. De flesta resenärer håller sig dock till något kortare sträcker, som Mumbai–Goa, Delhi–Jaisalmer och Kolkata–Darjeeling där det går tåg som tar bara en natt.

Det lilla näpna tåget som går uppför bergen till Darjeeling kallas för Toy train. Foto: Getty Images

Britterna började bygga

Britterna gav sig av hastigt 1947 utan att göra minsta ansträngning för att garantera att den indiska järnvägstrafiken skulle fortsätta att fungera. Ändå gjorde den det. ”Det rådde en enastående anda av ’vi ska visa dem’ som låg bakom denna framgång”, skriver Christian Wollmar i Railways & the Raj. Järnvägen, byggd av britterna, men nu nationaliserad och indifierad, blev snabbt en politisk symbol för Indiens förmåga att klara sig på egen hand. 

”Indierna”, skriver Wollmar, ”använde sig inte bara av järnvägen i praktisk bemärkelse, de tog den också till sig rent känslomässigt.” Järnvägar och Indien passar helt enkelt väldigt bra ihop, och ”deras samhörighet är bestående, vilket symboliseras av att indierna fortfarande bygger nya linjer, men att praktiskt tagit ingen linje någonsin lagts ner”.

Invigning av järnvägsbro över floden Ganges i Benaras (Varanasi) under britternas styre. Foto: Getty Images

Paul Theroux, amerikanen som på sjuttiotalet skrev bestsellern Den stora järnvägsbasaren, har rest med tåg i praktiskt taget hela världen och tycker att man känner hur de sydamerikanska och afrikanska järnvägarna inte hör samman med de nationerna, kulturerna, landskapen, ”de sticker ut, de hör inte hemma där … och var är passagerarna?”. Men de indiska järnvägarna, konstaterar Theroux, ”smälter in i landskapet, verkar vara antika och eviga”.

Indiska tåg är bredare än de europeiska. Därmed får det förutom bäddarna på tvären och en korridor plats med bäddar på längden. Här klassen 2-Tier AC. Foto Getty Images

Det finns inga tomma tåg

Christian Wollmar tycker att det finns många saker som man kan tacka Indiens järnvägar för. De gjorde långväga transporter billiga. De skapade en marknad för livsmedel och andra jordbruksprodukter, ökade deras tillgänglighet och minskade risken för svältkatastrofer. De hjälpte till att utveckla den indiska fackföreningsrörelsen. Och de la grunden till den stora indiska medelklassen. ”Om du älskar Indien måste du älska dess järnvägar”, anser Wollmar och konstaterar: ”Det finns inga tomma tåg i Indien.” I inget annat land är järnvägarna så tätt förknippade med bilden av nationen. Ingen annan nation i världen har ett järnvägssystem som spelat en så avgörande roll för utvecklingen.

Perrongerna är inte alls alltid överfulla. Och inga reser sittande på vagnstaken. De bilder du sett på det är sanna, men undantagen från regeln. Den här bilden visar något som är mycket vanligare. Foto: Getty Images

Mat lagas ombord

På praktiskt taget alla långdistanståg finns en köksvagn som lagar frukost, lunch och middag. Personal går och tar upp beställningar och levererar sedan måltiden till din plats. Dessutom gör tågen ofta tiominuterslånga (eller längre) stopp på stationerna. Då kan du gå av och köpa något att äta och dricka av ambulerande försäljare på perrongen.

Indiska tåg har många klasser. På dagtåg finns chair car och executive chair car. På nattåg finns (från billigast och enklast till bekvämast och dyrast):

  • Sleeper class. Tre sängar på höjden och sex resenärer/kupé. Ingen bäddning ingår, ta med eget skynke och egen kudde.
  • 3-tier AC. Tre sängar på höjden och sex resenärer/kupé. Lakan, kudde och filt ingår.
  • 2-tier AC. Två sängar på höjden och fyra resenärer/kupé. Draperier att dra för din bädd, läslampa, lakan, kudde och filt ingår.
  • First class AC. Två sängar på höjden och fyra resenärer per kupé. Låsbar dörr till kupén, bredare slaf, läslampa, lakan, kudde och filt ingår.

Kvinnor som reser på egen hand – eller i grupp med andra kvinnor – kan också boka plats i women compartments, alltså kupéer eller hela vagnar där bara kvinnor får resa. Författaren Anita Nair har för övrigt skrivit en fantastisk fin roman som utspelar sig i en sådan kupé, översatt till svenska heter den Kvinnor på ett tåg. Pocketen är slutsåld men du hittar den på bibliotek. På engelska med titeln Ladies Coupe finns den dock i lager i bokhandeln i Sverige, exempelvis på Bokus, och i resten av världen. 

I Sleeper Class får du ingen bäddning. Luftkonditionering finns heller inte, men med de öppna gallerförsedda fönstrena strömmar sval luft in utifrån. Och en slaf att sträcka ut dig på ingår. Foto: Getty Images

Indiskt Interrailkort

Eftersom indiska färdbiljetter är så billiga, även i de finare klasserna, är det få turister som köper tågluffarkort. Men det finns. Det heter Ind Rail PassSka du göra långa tågresor var och varannan dag lönar det sig att skaffa det. Men för de flesta andra som gör säg max tio längre tågresor under en månad blir det billigare att köpa färdbiljetter till respektive resa.

Det indiska tågluffarkortet finns i en mängd varianter, från en halv dags fritt resande upp till tre månader. Ett sjudagarskort i 2-tier AC (som är en bekväm mellanklass) kostar 135 amerikanska dollar (ca 1 500 kr), medan ett månadskort går på 248 dollar (ca 2 700 kr).

Resenärer i den bekväma mellanklassen 2-Tier AC. Precis som i europeiska liggvagnar används sovbäddarna dagtid som soffor att sitta i. Har man inte med sig egen mat och dricka erbjuds oändliga tillfällen att köpa ombord och på perrongerna när tåget gör uppehåll. Foto: Getty Images

Du kan köpa det på indianrailways.gov.in eller på svenska resebyrån Indcenresor – som också bokar vanliga färdbiljetter – eller på plats i Indien. Tydligare pristabell för indiska tågluffarkortet än hos India Railways hittar du på India Rail.

I Indien kan du förstås också köpa vanliga färdbiljetter på resebyråer och järnvägsstationer. Elva större städer har bokningsdiskar, som kallas International Tourist Bureau, avsedda för utländska turister där man säljer biljetter på turistkvoten. Priset är detsamma som på ordinarie biljetter, men det innebär att du kan få plats på tåg som för övrigt är fullbokade.

Schweiziskt bergståg? Nej, ett indiskt! Det här går från Kalka upp till snöiga Shimla på Himalayas sluttning. Foto Getty Images

Världsarvsklassade tåg

Indien har flera järnvägssträckor som är världsarvsklassade av Unesco:

  • Himalayan railway, New Jalpaiguri–Darjeeling. Smalspårig järnväg från 1881 som tar dig till foten av det 8#586 meter höga berget Kanchenjunga och de världsberömda tedistrikten. Läs mer här!
  • Kalka–Shimla Railway. Bergståg som kör upp till britternas koloniala sommarhuvudstad i västra delen av Himalaya. Läs mer!
  • Nilgiri Mountain Railway, Mettupalayam–Ooty. Ångloksdrivet litet tåg som kör upp i Blå bergen (Nilgiri), södra Indiens största teplantageområde. Mer info här!
Res som en maharaja eller maharani på de indiska lyxtågen. Foto: Royal indian trains

Indiska lyxtåg

Precis som många andra länder finns det också lyxtåg i Indien. De gör en rundresa på cirka en vecka och kommer tillbaka till stationen där du klev på. Allt är inkluderat: sovkupé, mat och dricka samt guidade utflykter. Läs mer och boka på den här brittiska sajten eller på den här indiska.

Artikeln publicerades ursprungligen på Cafés syskonsida Vagabond.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.