Hoppa till innehåll

Soffpotatisen är den nya superhjälten – i alla fall enligt den här tyska reklamfilmen

Jonas Fiskáare

Aldrig har hemmasittare varit i närheten av samma hjältestatus som nu.

Den ”andra vågen” ser nu definitivt ut att svepa in och totalt mörklägga den redan dystra tillvaron vi lever i. Än en gång drabbas butiker, gym, barer och restauranger av nya restriktioner. Publika sammanhang begränsas, utegångsförbud och i vissa fall total nedstängning slår hårt mot medborgare världen över. Till och med i Sverige, där vi utmärkt oss för att premiera de medborgerliga friheterna, stramas restriktionerna åt. I en blixtinkallad presskonferens häromdagen satte Stefan Lövfen ned foten rejält och förkunnande att de nya åtgärderna är av historisk innebörd. ”Gå inte på gym, ha inga middagar och arrangera inga hemmafester”, var statsministerns budskap.

Nu är det istället ett annat land som utmärker sig i sin strategi för att bromsa virusspridningen. I Tyskland rullar nämligen sedan i lördags en serie reklamfilmer som ger den annars hånade och utskrattade ”soffpotatisen” upprättelse. Reklamen, som tagits fram på uppdrag av regeringen under namnet Together against Corona #SpecialHeroes, uppmanar tyskarna till att hålla ut och fortsätta stanna hemma under den månadslånga lockdown som råder i landet sedan två veckor tillbaka.

Under det 90 sekunder långa videoklippet färdas tittarna in i framtiden och introduceras till Anton Lehmann, en äldre man som nostalgiskt ser tillbaka när han var ung student under vintern 2020 när den andra coronavågen slog till.

https://www.youtube.com/watch?v=krJfMyW87vU&feature=emb_logo&ab_channel=Bundesregierung

– 22 är är en ålder när man vill festa, träffa nytt folk, plugga, ses på ett glas med kompisarna. Men ödet hade andra planer för oss, berättar han.

– Plötsligt låg hela landets öde i våra händer. Så vi samlade allt vårt mod och gjorde vad som förväntades av oss, det enda rätta. Vi gjorde ingenting. Absolut ingenting. Vi var lata som tvättbjörnar, fortsätter han.

Filmen fortsätter med att visa den unge Lehmann medan han ligger på sofflocket och käkar chips och dricker läsk. Då och då ändrar han liggposition samtidigt som dramatisk musik spelas.

– Dag och natt höll vi våra arslen hemma och bekämpade virusets framfart. Soffan var frontlinjen och tålamodet vårat främsta vapen. Det var så vi blev hjältar, under coronavintern 2020.

I filmens slutskede visas ett meddelande från den tyska regeringen: ”Du kan också bli en hjälte genom att stanna hemma.”

Filmen har redan visats över 805 000 gånger på YouTube och det har även tillkommit en uppföljare som fortsätter storyn ur Antons framtida fru, Luises perspektiv. Hon berättar hur de precis träffats när pandemin slog till. Medan hon förtäljer händelsförloppet syns paret sängliggande medan de äter ur en hink med friterad kyckling.

Båda filmerna har fått många positiva reaktioner på Twitter från självutnämnda soffpotatisar som hyllar budskapet i filmerna (se urval nedan).

https://twitter.com/ShawnStudentDC/status/1327749775295393793?s=20

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.