Annons
Annons

Nikola Adamovic
När Café Operas glansdagar på 80-talet var slut tog Spy Bar över posten som Sveriges mest kända nattklubb. I ett decennium vallfärdade ”alla” till lokalen i Danielska huset vid Stureplan, men sedan började stället kännas som en relik.

Annons

I februari i år hände så något: Medieprofilen Carl M Sundevall utsågs till nattklubbschef. Med ett gäng handplockade vapendragare förändrade han Spy Bar totalt, från trött vimmelplats till en hipp, ung och snygg klubb. Ingen Fadde Darwich i dörren och ingen Dr Alban i baren längre – i stället fylldes stället av mode­människor, konst­närer, journalister och grymma dj:s.

Vi bad Carl M Sundevall berätta mer om krog-Sveriges senaste revolution – samt hur man bäst driver och gjuter liv i en nattklubb.

1. Anställ rätt människor
– Engagera folk med brett kontaktnät. Kvartetten som jobbar med Spy Bar består av en ex-modell, en rockprofil och två kulturjournalister. Det är som ett utsnitt ur vår egen besökarskara. Många klubbar väljer också att använda sig av tydliga frontpersoner som representanter utåt. De står i dörren och ler och skakar händer, medan den riktige chefen verkar i tysthet.

2. Skaffa passande pr
– Jag skulle gärna annonsera om jag hade ett after beach-hak, men aldrig för Spy Bar. Vi inriktar oss på att bli omskrivna. I början chockades kvällspressen över att vi nekade vissa trista kändisar, vilket var bra press för oss.

3. Ta in fantastiska dj:s
– Ute på dansgolvet är dj:n som en rockstjärna. Ju kändare namn desto bättre.

4. Sålla hårt
– I slutänden är det gästerna som gör klubben, så genom dem kan du styra exakt vilken klubb du vill ha. Har du 20 platser kvar men 100 personer som vill in måste du neka 80, det är enkel matematik. Då måste du välja vilka som kommer in. Tyvärr tror folk att du diskriminerar om du själv väljer dina gäster, vilket såklart är skitsnack. De vi nekar mest av alla är dokusåpasvennar.

5. Skilj dig från mängden
– Hitta en nisch. Mitt mål är att alla personer inom vår nisch ska känna till och intressera sig för Spy Bar. Men tänk samtidigt på att Sverige är litet. Om 1 000 personer i till exempel London gillar en grej kan du starta en klubb för dem där, men i Sverige är kanske bara 50 personer inne på samma grej. Det fyller du ingen lokal med.

Jonas Sandberg

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar