Svenska L’Homme Rouge får fint modepris i Europa

Det svenska modevarumärket L’Homme Rouge, med rötter i Göteborg, har utsetts till årets herrdesigner i den europeiska finalen av International Woolmark Prize i Milano.

Johanna Lejon | Foto L’Homme Rouge  |  Publicerad 2017-07-19 11:21  |  Lästid: < 1 minuter

Det går bra för svenska L’Homme Rouge nu – i och med priset i Milano är märket historiskt. Göteborgarna är det första svenska modevarumärket som vunnit Europadelen av designtävlingen, en tävling som tidigare kammats hem av stjärndesigners som Karl Lagerfeldt och Yves Saint Laurent.

Designern Jonathan Härngren från L’Homme Rouge har för sitt vinnande bidrag inspirerats av den marina livsstilen på Västkusten och dess tradition av båtbygge.

– Detta är verkligen en milstolpe. Att i så hård internationell konkurrens kunna ta hem priset som Europas mest lovande herrdesigner är otroligt, detta hade vi inte vågat drömma om. Nu blir det att fira i Milano i kväll och smälta allt, säger John-Ruben Holtback på L’Homme Rouge.

Vinsten innebär förutom äran även en prispeng på 500 000 kronor och en plats i den internationella finalen där man tävlar mot fem andra herrdesigners från övriga världen. Vinnaren där får 1,3 miljoner kronor för att kunna utveckla sitt varumärke och produktionen av produkter.

– Vi är otroligt glada, efter väldigt hårt arbete så är man extremt glad bara för att få möjligheten att komma hit och presentera en idé och process som varit väldigt intressant. Kollektionen var inspirerad av båtbyggeri som är ett ämne som varit en naturlig och stor del i min uppväxt, vilket också gjorde detta lite extra speciellt, säger designern Jonatan Härngren.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 23:39