Annons
Annons

It-färg, livräddning och massor med jubileer. Cafés Johan Hurtig var på plats i Schweiz under Baselworld 2013. Här sammanfattar vi mässan i fem punkter.

* * *

1. Fly magnetfältet
Omegas Seamaster Aqua Terra > 15 000 gauss är en smärre revolution. För oss utan en professur i fysik handlar det om magnetism, eller snarare antimagnetism. Magnetfält finns överallt och påverkar vanliga urverk i olika utsträckning – men inte nya Aqua Terran. I princip kan du hålla en stor magnet mot klockan utan påverkan.

Annons
Gilla Cafe.se på Facebook

Detta är något som Omega började forska i redan på 60-talet och som sysselsatt de flesta tillverkare, och det finns en mängd magnetresistenta varianter på marknaden redan, men Seamaster AT når nya nivåer. Nio patent ska godkännas (främst gällande nya material) innan du kan lägga vantarna på en men gissningar säger att det kan bli aktuellt bortåt hösten.


Antimagnetiska Omega Seamaster Aqua Terra.

2. Allt är bättre i blått
Årets trendigaste färg? Roséguld (som väl egentligen inte är en färg) fick se sig slagen på mållinjen av blått. Vridringar, tavlor, armband – överallt såg vi olika nyanser av färgen.

Men den allra största färgsnackisen stod Rolex för, som släpper en ny tvådelad färg på ringen till GMT-Mastern: svart och blått. Tidigare varianter har fått dryckes-smeknamn (Pepsi, Coke, Root beer) och ett av förslagen på den nya är Gatorade. Vi ställer oss försiktigt tveksamma till detta.


Blått och svart på nya Rolex GMT-Master II.

3. Det var bättre förr
Som vanligt bjöds det på en mängd återutgivningar, försiktiga uppdateringar och allmänt retrodoftande modeller. Det har ju helt klart gjorts en hel del snygga klockor redan. Bland de nygamla höjdpunkterna hittar vi ytterligare en Omega – månlandaren Speedmaster ’57 – som blivit istoppad märkets nya inhousekaliber 9300 men har de klassiska, och mördarsnygga, utstickande kronografknapparna.

Ett steg bakåt i tiden, och två steg fram för mänskligheten, skulle man kanske kunna säga.


Omega Speedmaster ’57. Obs, fotot är inte taget på månen.

4. Mer än bara tid
Visa tiden och se snygga ut är det ju rätt många klockor som fixar. Men inte lika många räddar livet på dig.

Nya Breitling Emergency är en maffig titanpjäs som mäter 51 mm rakt över (således inget du låter kika fram under smokingärmen), kostar 120 000 och är bestyckad med en sorts dubbel satellit-gps-grej som sänder ut en nödsignal och anropar livräddning eller räddningstjänst om du hamnar i fara.


”Hej räddningstjänsten, jag skulle bara snooza men kom åt fel knapp.” Breitling Emergency slår till igen.

5. Jubileumsåret
Har man lite dåligt med stories att knyta upp kommunikationen kring finns det ett bergsäkert knep: Fira jubileum! Det är bara att dyka ner i historieböckerna och leta fram en hyfsat jämn födelsedag för något grundande, en specifik modell eller varför inte en särskild innovation.

Effekten av detta blir att alla märken har sina egna jubileer av varierande magnitud. I år var det Rolex Daytona som firar 50 år precis som Tag Heuer Carrera, Tissot som blir hela 160 år, Seiko som firar ett sekel, samt Swatch och Casio G-Shock som båda fyller 30. Vi säger grattis till varumärkena – och kämpa till pr-avdelningarna.

Johan Hurtig


Swatch firar 30 med en klocka där man kan se rakt in i härligheten.

Annons

Dela (7)
Tweeta

Annons


Laddar