Annons
Annons

[nggallery id=214]

Dagen efter att COS (Collection of style) premiärvisats på Royal Academy of Arts för kändisar och modejournalister från hela världen besöker jag den första (och då enda) flaggskeppsbutiken på Regent Street.

Annons

COS-konceptet är enkelt: hög modegrad till lägre priser. Varumärket vill etablera sig i ett segment med ganska få konkurrenter, god kvalitet och bra passform och finish utlovas till betydligt lägre priser än jämförbara märken. (Prisexempel: kostym, cirka 2 500 kronor, skjortor, 400 kronor och jeans 700 kronor.) Herrplaggen är minimalistiskt skandinaviska i sin design, mycket påminner om Filippa K och Tiger, basplagg med en liten tvist uppdaterade klassiker såsom trenchcoat, lumberjacka och figurnära cardigans.

Färgskalan går diskret i vitt, beige och ljusgrått, mycket är snyggt men inget sticker ut.

– Fokus ligger på kvalitet, både när det gäller material och passform. Moderna kläder plus en massa basplagg, till exempel en pikétröja som sitter perfekt, fräscha skjortor, klassiska t-shirts och v-ringade kashmirtröjor, säger Michael Kristensen, COS designer på herrsidan.

Bäst i COS-kollektionen första säsongen är accessoarerna. Här finns eleganta brogueskor (cirka 1 000 kronor) och fina axelremsväskor och weekendbagar i skinn.

Under 2007 planeras ett 10-tal COS-butiker att öppna runt om i Europa, dock inte i Sverige.

Daniel Lindström

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar