Uniqlos bästa köp

joel  |  Publicerad 2008-07-21 08:40  |  Lästid: 2 minuter


Londons mest intressanta modegata just nu är varken Conduit Street eller Savile Row. Stadens unga hipsters vallfärdar i stället till Oxford Street där japanska klädkedjan Uniqlo öppnat upp inte mindre än tre butiker.

I London konkurrerar Uniqlo med amerikanska Gap och American Apparel, svenska H&M och inhemska Topshop/Topman.
– Vi siktar på att bli störst i världen inom casualwear, säger VD:n Tadashi Yanai (med en privat förmögenhet på närmare fyra miljarder dollar).

Enkla baskläder till ett lågt pris var parollen när Uniqlo för sju år sedan öppnade sin första butik utanför Japan. Samma koncept hade man haft sedan starten 1949 i Yamaguchi, en affärsrörelse som växt till ett imperium med 500 butiker i hemlandet.

uniqlo_1
Tips: de bästa köpen på Uniqlo är chinos, jeans, cardigan i kashmir, rutig oxfordskjorta och t-shirts.

Men satsningen i väst blev ingen framgång. Av de 23 butiker man öppnade i England 2001 slog man snart igen hela 18 stycken.
– Vi beslöt oss för att tänka om strategin för företaget som helhet, fortsätter Tadashi Yanai. Våra kollektioner är nu mycket mer mode- och trendriktiga men har forfarande en prisbild som attraherar en stor målgrupp.

I nyetableringen av Uniqlo ingår även återkommande samarbeten med kända modeskapare och kreatörer. Till exmpel har Kim Jones, Tim Hamilton, Garreth Pugh, Peter Savile och Philip Lim designat för Uniqlo och Terry Richardsson fotograferar varumärkets imagebilder.

Michael Dee

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-08-22 22:08